Sztuczna inteligencja w handlu detalicznym pozwala na otwieranie sklepów bez obaw

Sprzedawcy detaliczni mogą obecnie śledzić zagęszczenie i monitorować zachowanie dystansu społecznego dzięki rozwiązaniom firmy Sensormatic Solutions obsługiwanym przez produkty wizyjne Intel®.

Podczas pandemii zakupy w sklepach stacjonarnych bywają bardzo stresującym doświadczeniem. AI oparte na przetwarzaniu wideo pozwala klientom i pracownikom odprężyć się.

Zakupy dostarczały wielu osobom różnorakich doznań jako szybkie, luźne zakupy, szansa na nowe odkrycie, odskok od codzienności i przyjemność, lub po prostu jako kolejny z codziennych obowiązków. Jednak w trakcie pandemii zakupy stały się misją podszytą lękiem.

Aby uspokoić kupujących, niektóre firmy automatyzują monitorowanie zapełnienia sklepu i przestrzeganie zasad dystansu społecznego, co pomaga w tworzeniu bezpieczniejszego, wygodniejszego środowiska zarówno dla klientów, jak i pracowników. Firma Sensormatic Solutions, której marka ShopperTrak zrewolucjonizowała handel detaliczny, wprowadzając w sklepach technologie mierzenia natężenia ruchu kupujących, współpracuje z firmą Intel nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI) do ulepszenia systemów kamer i czujników w sklepach pod kątem bezpieczeństwa zakupów, a jednocześnie buduje podwaliny pod wprowadzanie dalszych innowacji po zakończeniu pandemii.

Pasmo sukcesów w technologiach śledzenia

Marka ShopperTrak od początku lat dziewięćdziesiątych zainstalowała czujniki w tysiącach sklepów, wprowadzając monitorowanie ruchu klientów sklepu i analizę wskaźników konwersji. Ta technologia zmieniła branżę i pozwoliła na pozyskanie nowych informacji o drodze klienta do zakupu, a także doprowadziła do stałych zmian w sposobie projektowania przestrzeni i rozmieszczania obsługi w sklepach.

Dekady później Covid-19 prawdopodobnie doprowadził do kolejnego momentu zwrotnego w handlu detalicznym.

Firma Sensormatic Solutions bierze pod uwagę wyzwania, jakim muszą podołać sklepy w związku z nowymi, szybko zmieniającymi się zasadami funkcjonowania w czasie publicznego kryzysu zdrowotnego. Biorąc pod uwagę koszty i ryzyko korzystania z personelu w celu monitorowania dystansu społecznego i zasad obłożenia, firma Sensormatic Solutions uznała, że zautomatyzowanie tych procesów umożliwi ochronę życia, zmniejszenie niepokoju i zabezpieczenie marż w tym szczególnie wrażliwym czasie.

Za kulisami obecnych wydarzeń, wszystko stało się o wiele bardziej inteligentne

Firma Sensormatic Solutions zrozumiała, że najważniejszy jest czas. Firma ta pracowała wraz z firmą Intel nad szybkim dostosowaniem istniejących platform czujników i kamer do wykonywania bardziej złożonych zadań, takich jak śledzenie dystansu społecznego, które wymagają zaawansowanych analiz, na przykład, rozpoznania różnicy pomiędzy grupami rodzinnymi w niewielkiej odległości a bliskimi interakcjami pomiędzy osobami obcymi.

Chociaż firmy Intel i Sensormatic Solutions pracowały nad rozwiązaniami wizyjnymi AI już od 18 miesięcy, jednak w związku z pandemią skróciły czas wdrożenia z miesięcy do tygodni. Wykorzystały technologię wizyjną Intel® oraz procesory Intel® zaprojektowane w celu zbierania danych, analizowania i obsługiwania modeli AI w sklepach. Obsługują one oprogramowanie firmy Sensormatic Solutions, które dostarcza raporty z informacjami dotyczącymi sklepu w czasie rzeczywistym, sugestiami co do rozmieszczania obsługi i prognozami zachowania klientów.

Po skonfigurowaniu ta technologia umożliwia przesyłanie pracownikom ważnych powiadomień, gdy obłożenie sklepów osiąga maksimum. Raporty mogą zawierać konkretne spostrzeżenia dotyczące pracowników, które obejmą zalecenia oparte na trendach obłożenia, jak np. rekomendacje, kiedy pracownicy powinni stanąć przy drzwiach, aby kontrolować tłum. Mogą również obsługiwać cyfrowe oznakowanie przy wejściach, powiadamiając klientów o tym, ile osób znajduje się w sklepie w danym momencie, lub nawet umożliwić wprowadzenie sygnalizacji świetlnej wskazującej, kiedy można wejść.

To rozwiązanie zostało już wysłane do wybranej grupy sprzedawców detalicznych do przetestowania. Wkrótce będzie także dostarczać technologię zgodności z zaleceniem noszenia masek na twarzy, informując obsługę o klientach łamiących zasady sklepu lub zalecenia lokalne.

Raporty dostarczają analiz poziomów obłożenia oraz wymagań dotyczących dystansu społecznego.

Informowanie o bezpieczeństwie

W dzisiejszych czasach klienci korzystają z nowych technologii: przejrzyste zasady bezpieczeństwa w sklepach, płatności zbliżeniowe, pomocna obsługa i dogodne modele realizacji zamówień to podstawa handlu detalicznego w tak zwanej „nowej normalności”, czyli świecie bardziej ostrożnym w kontaktach międzyludzkich, gdzie wygoda i bezpieczeństwo są zawsze najważniejsze.

Ostrożni klienci oczekują, że sklepy dopełnią wszelkich starań, aby utrzymać porządek i bezpieczeństwo. Badania konsumenckie wykazały, że 68% respondentów twierdzi, że potrzeba będzie dużo czasu, zanim (jeśli w ogóle) życie wróci do normy.1 Oznacza to, że sklepy będą musiały dbać o zaniepokojonych klientów przez długi czas, więc wiedza o obłożeniu w czasie rzeczywistym oraz rozwiązania pozwalające zachować dystans społeczny są koniecznością.

„Gdy handel detaliczny staje w obliczu nowej rzeczywistości powstałej w wyniku Covid-19, uważamy, że branża musi odzyskać zaufanie klientów i zacząć od stworzenia bezpieczniejszego środowiska zakupów w sklepach”.

Subramanian Kunchithapatham, wiceprezes ds. inżynierii firmy Sensormatic Solutions

Przejście od kryzysu do odbudowy

Ta technologia już wzbudza zainteresowanie firm z entuzjazmem podchodzących do zmian, w tym sprzedawców detalicznych, takich jak centra handlowe czy meblowe, a nawet dostawców usług telekomunikacyjnych. Pierwotnie zainteresowanie skupiało się na sklepach z najpotrzebniejszymi towarami, jednak obecnie firma Sensormatic Solutions pracuje nad rozszerzeniem oferty na większą grupę firm, małych i dużych, które mają nadzieję na ponowne otwarcie i odbudowanie interesu.

Popyt na monitorowanie bezpieczeństwa publicznego wykracza poza handel detaliczny; firma Sensormatic Solutions otrzymuje zapytania ze wszystkich stron, od kompleksów sportowych, po kasyna, biblioteki, szkoły, a nawet więzienia.

Pomimo ogromnego zainteresowania firma Sensormatic Solutions skupia się na sposobach wspierania lojalnych klientów w przetrzymaniu tego trudnego okresu.

„Gdy handel detaliczny staje w obliczu nowej rzeczywistości powstałej w wyniku Covid-19, uważamy, że branża musi odzyskać zaufanie klientów i zacząć od stworzenia bezpieczniejszego środowiska zakupów w sklepach”, powiedział Subramanian Kunchithapatham (KS), wiceprezes ds. inżynierii firmy Sensormatic Solutions. „Dzięki ofercie technologii wizyjnych Intel® Vision, od procesorów wizyjnych (VPU) Intel® Movidius™ po procesory Intel® Core™ i Intel® Xeon® oraz narzędzia do rozwoju oprogramowania zestawów narzędzi OpenVINO™, mogliśmy zaproponować rozwiązania dopasowane do potrzeb handlu detalicznego, zaopatrzone w odpowiednie rozwiązania technologiczne i dostarczające informacji w czasie rzeczywistym, aby ułatwić podejmowanie ważnych decyzji biznesowych oraz wzbudzenie zaufania klientów w bezpieczeństwo zakupów.

Obiecująca przyszłość z AI w sklepie

Liczenie ludzi i utrzymanie dystansu społecznego to dopiero początek.

Dzięki inteligentnemu centrum opartemu na rozwiązaniach Intel® gotowemu na wykorzystanie AI, z czasem firmy będą mogły korzystać z nowych zastosowań do zwiększania zaangażowania kupujących, automatycznego uzupełniania zapasów, wspierania restauracji szybkiej obsługi, skracania czasu oczekiwania na zewnątrz i wielu innych.

Krajobraz branży detalicznej ciągle zmienia się i ewoluuje. Dzięki AI wewnątrz sklepów poznamy bezpieczniejsze i mądrzejsze sposoby robienia zakupów.

Aby uzyskać więcej informacji o technologii firmy Sensormatic Solution dla branży detalicznej na potrzeby Covid-19, kliknij tutaj.

Zastrzeżenia i uwagi prawne

Firma Intel nie sprawdza ani nie weryfikuje danych podawanych przez strony trzecie. Aby ocenić ich dokładność, należy się zapoznać z innymi źródłami.

© Intel Corporation. Intel, logo Intel i inne znaki Intel są znakami towarowymi firmy Intel Corporation lub jej spółek zależnych. Inne nazwy oraz marki mogą być przedmiotem praw ich właścicieli.

Informacje o produktach i wydajności

1Kelton Global COVID-19 Consumer Pulse Survey, czerwiec 2020 r.