Co to jest Internet?
The Journey Inside℠, program Intel® Education
Internet to największa na świecie sieć komputerowa
Internet stał się nieodłącznym elementem naszego codziennego życia, dlatego trudno wyobrazić sobie, że kiedyś nie istniał. Korzystamy z niego bez ograniczeń, nie zastanawiając się nad tym, czym właściwie jest.
Najprościej można określić Internet jako sieć sieci komputerowych. Sieć komputerowa to grupa komputerów połączonych ze sobą, dzięki czemu z łatwością mogą komunikować się ze sobą oraz udostępniać pliki i zasoby (takie jak drukarki i skanery). Wiele organizacji i firm wykorzystuje sieci łączące biura w całym kraju i na świecie.
Internet jest w istocie szkieletem linii transmisji danych o dużej prędkości, za pośrednictwem których każdy podłączony komputer może wymieniać informacje z dowolnym innym podłączonym komputerem.
Jedną z najbardziej niezwykłych rzeczy związanych z Internetem jest bogactwo łatwo dostępnych informacji. To nieprzebrane źródło wiedzy zasilane przez urządzenia z całego świata. Możesz tu znaleźć wszystko, od informacji dotyczących najnowszych badań dotyczących nowotworów po strategie dotyczące przejścia najnowszej gry komputerowej. Informacje nigdy się nie kończą. Każdego dnia dodawane są nowe strony. Warunek wstępu? Komputer i połączenie internetowe za pośrednictwem usługodawcy internetowego (ISP), firmy, zapewniającej dostęp do tej sieci.
Lekcja 1: World Wide Web
W tej chwili korzystasz z określonej części Internetu. To sieć World Wide Web lub krótko — sieć. Przed powstaniem sieci Internet składał się ze stron zawierających tylko tekst. Nie było kolorów ani atrakcyjnej grafiki. Świetnie nadawał się do badań naukowych, zdjęć rządowych czy projektów szkolnych. Dlatego Internet był wykorzystywany głównie przez naukowców oraz inżynierów.
W 1989 roku Tim Berners-Lee, informatyk z dyplomem Oksfordu, wpadł na pomysł „projektu globalnego hipertekstu”. Aby urzeczywistnić swój pomysł, opracował nowe sposoby poruszania się po Internecie za pomocą języka komputerowego zwanego hipertekstowym językiem znaczników, inaczej HTML.
Hipertekst to nowy sposób poruszania się po informacjach. Zamiast czytać tekst od początku do końca, wchodzisz z nim w interakcję. Nie śledzisz już tekstu od początku po końca, jak w przypadku książki lub artykułu w czasopiśmie, lecz klikasz link. W efekcie szybko poruszasz się po stronie lub przechodzisz do nowej.
HTML to coś więcej niż tylko hipertekst. To również język znaczników — system kodów określających sposób wyświetlania tekstu i obrazów na ekranie komputera. Języki znaczników określają również sposób reakcji komputera na działania użytkownika, takie jak naciśnięcie klawisza lub kliknięcie przycisku myszki. HTML jest doskonałym językiem znaczników na potrzeby sieci, ponieważ może być odczytywany przez wiele typów komputerów i jest bardzo ekonomiczny. Umożliwia projektantom stron internetowych tworzenie rozbudowanych graficznie stron o niewielkich rozmiarach plików. Małe rozmiary plików są istotne w przypadku sieci takich jak Internet, ponieważ można je przesyłać łatwiej i szybciej na odległości tysięcy mil pomiędzy poszczególnymi komputerami.
Wraz z utworzeniem języka HTML powstała sieć Internet. HTML ułatwił tworzenie stron internetowych takich jak ta — ze zdjęciami, filmami, a nawet dźwiękiem. Mały rozmiar plików umożliwił ich szybkie udostępnianie za pośrednictwem Internetu. Spowodowało to dostrzeżenie potencjału sieci jako systemu globalnej komunikacji. Każdy chciał uzyskać dostęp. Sieć szybko się rozwijała. Obecnie miliardy osób każdego dnia korzysta z sieci na potrzeby wiadomości, rozrywki, zakupów, edukacji i biznesu.
Lekcja 2: Co to jest adres URL?
Twój dom ma unikatowy adres. Dzięki temu listy lub przesyłki docierają do Twoich drzwi.
Strony internetowe również wymagają unikatowych adresów. Adresu umożliwiają znalezienie konkretnej strony, a także skierowania do niej innych osób. Jednak zapewnienie unikatowego adresu dla każdej strony nie jest łatwym zadaniem. Internet to sieć złożona z sieci, które często błyskawicznie się rozwijają. Każdego dnia dodawane są setki tysięcy nowych stron internetowych wymagających własnych adresów. Na szczęście jest tak dużo części składowych adresu internetowego, że dość łatwo jest tworzyć nowe.
Techniczna nazwa adresu internetowego to adres URL, co jest akronimem jednolitego lokalizatora zasobów (ang. uniform resource locator). Spójrz teraz na górę przeglądarki, gdzie można zobaczyć adres URL tej strony. Zaczyna się od ciągu http://. Pewnie zdarzyło Ci się wprowadzić adres URL w celu dotarcia do określonej strony. Przyjrzyjmy się poszczególnym elementom. Jako przykład wykorzystamy adres URL witryny internetowej Narodowej Agencji Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej — http://www.nasa.gov.
Wypróbuj lekcję: Elementy adresu URL.
[ji-lesson:/content/dam/hub/intel/smg/cxs/interact-bu-experiences/cross-bu/edu-journey-inside/the-internet/lesson-2]
Lekcja 3: W jaki sposób informacje są przekazywane w Internecie za pośrednictwem ISP
Podczas nawiązywania połączenia ze stroną internetową za pośrednictwem ISP i rozpoczynania wymiany informacji nie istnieje ustalone połączenie między Twoim komputerem a komputerem serwera internetowego, na którym znajduje się strona. Zamiast tego informacje są przekazywane za pomocą najlepszej dostępnej ścieżki w danym momencie. Routery to komputery wyznaczające takie ścieżki z pominięciem wolnych łączy na rzecz szybkich tras.
Zobacz przykład przekazywania informacji za pośrednictwem Internetu.
[ji-lesson:/content/dam/hub/intel/smg/cxs/interact-bu-experiences/cross-bu/edu-journey-inside/the-internet/lesson-3]
Lekcja 4: Dzielenie wiadomości na pakiety sieciowe
Niezależnie od jej zawartości, zdjęć, tekstu lub obu tych elementów, strona internetowa nie jest przesyłana do Ciebie w jednym pakiecie. Jest zamieniana na cyfrowe dane, dzielona na części zwane pakietami i wysyłana do celu niczym układanka, która wymaga ponownego złożenia. Strony internetowe są dzielone w ten sposób, ponieważ małe części mogą zostać przesłane szybciej i najefektywniej wykorzystać możliwości Internetu. Zamiast czekać na przesłanie długiego ciągu informacji, pakiety wykorzystują każdą wolną przestrzeń łącza.
Każdy pakiet zawiera część danych oraz dodatkowe informacje niezbędne do skierowania go do miejsca przeznaczenia i ponownego połączenia z pozostałymi pakietami. Ponowne połączenie pełni ważną rolę, ponieważ pakiety niekoniecznie docierają w kolejności, w jakiej zostały wysłane. Pakiety mogą pomieszać się podczas transmisji, a czasami poruszać się różnymi ścieżkami. Routery określają najbardziej wydajną ścieżkę w momencie wprowadzenia pakietów do ruchu internetowego. Pomaga to zapobiegać zatorom i zwiększa wydajność przesyłu w Internecie. Gdy pakiety docierają do miejsca przeznaczenia, komputer odrzuca informacje adresowe i układa pakiety w odpowiedniej kolejności, aby odtworzyć informacje dla użytkownika. Po ponownym połączeniu wszystkich pakietów kompletna strona zostaje wyświetlana na ekranie komputera.
Zobacz przykład dotyczący pakietów.
[ji-lesson:/content/dam/hub/intel/smg/cxs/interact-bu-experiences/cross-bu/edu-journey-inside/the-internet/lesson-4-1]
Wypróbuj lekcję: Pakowanie wiadomości.
[ji-lesson:/content/dam/hub/intel/smg/cxs/interact-bu-experiences/cross-bu/edu-journey-inside/the-internet/lesson-4-2]
Lekcja 5: Dlaczego przepustowość jest ważna
Czy zdarzyło Ci się oczekiwać kilka sekund na całkowite załadowanie strony na ekran? Mogło to być spowodowane połączeniem wielu czynników. Po pierwsze, rozmiar plików strony internetowej mógł być bardzo duży, co wymagało przekazania wielu informacji. Po drugie, wykorzystywany komputer może mieć wolny mikroprocesor, czyli urządzenie przetwarzające przychodzące informacje w komputerze. Po trzecie, połączenie internetowe mogło być powolne. Aby zapewnić lepszą wydajność, wykorzystywane połączenie wymaga większej przepustowości.
Przepustowość określa ilość danych możliwych do przekazania za pośrednictwem konkretnego połączenia w określonym czasie. Może się różnić w zależności od rodzaju połączenia Twojego komputera z Internetem. Im większa przepustowość połączenia, tym większa szybkość ładowania strony internetowej na ekran. Większa przepustowość oznacza, że pliki będą pobierane szybciej, a odtwarzanie filmów rozpocznie się wcześniej i będzie płynniejsze. Im większa przepustowość komputera, tym lepiej.
Zobacz przykład przepustowości.
[ji-lesson:/content/dam/hub/intel/smg/cxs/interact-bu-experiences/cross-bu/edu-journey-inside/the-internet/lesson-5]
W czasach, gdy Internet zawierał głównie tekst i korzystało z niego mniej osób, przepustowość nie była tak ważna, ponieważ strony tekstowe mają małe rozmiary plików. Jednak współcześnie z Internetu korzystają miliardy osób na potrzeby przesyłania zdjęć, pobierania oprogramowania, słuchania muzyki i streamowania filmów oraz materiałów wideo online. Pliki tego rodzaju są o wiele większe i wymagają do prawidłowego działania szybszego połączenia, dlatego przepustowość jest tak ważna.
Lekcja 6: Jak mierzona jest przepustowość
Przepustowość to miara ilości informacji, które mogą zostać przesłane w ciągu sekundy. Jednostką pomiaru przepustowości jest b/s (bit na sekundę). Bit to najmniejsza jednostka informacji obsługiwana przez komputer. W cyfrowej postaci bit może mieć wartość 1 lub 0. Pojedyncze bity nie są w stanie przenieść wielu informacji, ale kombinacje grup 8 bitów, czyli bajtów, mogą reprezentować litery i liczby.
Współczesne prędkości połączeń internetowych mierzy się w Kb/s (kilobajtach na sekundę) i Mb/s (megabajtach na sekundę):
- 1024 b/s = 1 Kb/s
- 1048576 b/s = 1 Mb/s
Oznacza to, że w idealnych warunkach połączenie 56 Kb/s może osiągnąć transfer 57344 b/s (56 x 1024 b/s) z Internetu do komputera. W rzeczywistości większość połączeń 56 Kb/s osiąga transfer około 48000 b/s.
Zobacz przykład prędkości połączeń.
[ji-lesson:/content/dam/hub/intel/smg/cxs/interact-bu-experiences/cross-bu/edu-journey-inside/the-internet/lesson-6-1]
Jak przepustowość przekłada się na
Każdy z nas obejrzał kiedyś film, przeczytał wiadomości lub grał online, ale czy zastanawiamy się, jak duże są to pliki, lub jaka przepustowość jest wymagana w celu dostarczenia wymienionych informacji? Ta aktywność umożliwia porównanie prędkości połączeń w celu zobrazowania wpływu szybkiego połączenia na korzystanie z Internetu.
Dla celów porównania zapoznaj się z następującymi rozmiarami plików oraz ich zastosowaniami:
- 3 MB: słuchanie piosenki
- 5 GB: oglądanie filmu
- 10 KB-20 MB: pobieranie zdjęcia w zależności od rozdzielczości
- 100 KB: pobieranie pliku PDF
Użyj kalkulatora do określenia prędkości pobierania.
[ji-lesson:/content/dam/hub/intel/smg/cxs/interact-bu-experiences/cross-bu/edu-journey-inside/the-internet/lesson-6-2]
Lekcja 7: informacje w Internecie
Jedną z przyczyn, dla których Internet tak szybko stał się częścią naszego codziennego życia jest to, że można w nim zrobić praktycznie wszystko. Możesz słuchać muzyki, grać, wysyłać wiadomości, robić zakupy oraz oczywiście korzystać z niego do badań i prac domowych.
Jednak jak wiarygodne są informacje w Internecie? Mimo że Internet udostępnia nieograniczoną ilość zabawnych, interesujących i pouczających treści, nie brakuje w nim również cyberzagrożeń, oszustw internetowych i nierzetelnych źródeł.
Każdy może umieścić stronę w Internecie. Dlatego warto zachować ostrożność. Nie ma redakcyjnego kolegium oceniającego, weryfikatora informacji, czy specjalisty kontroli jakości. Musisz samodzielnie ocenić jakość i poprawność odbieranych informacji.
Należy również zachować ostrożność podczas korzystania z wyszukiwarki takiej jak Google lub Yahoo!. Kiedy szukasz czegoś online, każde wpisywane do wyszukiwarki słowo jest traktowane jak słowo kluczowe. Ponadto Internet nie wyświetla stron w kolejności opartej na jakości informacji, ale głównie biorąc pod uwagę liczbę i częstotliwość pojawiania się wyszukiwanych słów. Niektóre wyszukiwarki zapewniają dodatkową widoczność stron z dużą liczbą odniesień z innych stron internetowych. Niektóre udostępniają dodatkową widoczność stron często otwieranych przez osoby przeprowadzające podobne wyszukiwania. Niektóre wyszukiwarki umieszczają na liście wyników nawet strony, które za to płacą.
Wyszukiwarki są użyteczne, ale mogą również przegapić wiele informacji. Większość wyszukiwarek ma dostęp do poniżej 1 procenta treści działających w sieci. Miliardy stron nie są nawet brane pod uwagę. Pojawiają się nowe, wyspecjalizowane wyszukiwarki skupiające się na konkretnych obszarach, takich jak wiadomości, prawo, a nawet zakupy. Ograniczając się do konkretnych obszarów, wyszukiwarki udzielają odpowiedzi na zapytania z uwzględnieniem wielu stron pomijanych przez tradycyjne wyszukiwarki
Ważne jest również zwracanie szczególnej uwagi na źródła wszelkich informacji znalezionych w Internecie. Na przykład jeśli poszukujesz informacji na temat starożytnego Egiptu, strona magazynu National Geographic będzie bardziej wiarygodna, niż opinia pojedynczego użytkownika dotycząca tego tematu lub najnowszej wycieczki do piramid. Koniecznie szukaj wielu źródeł, aby określić, które fakty są prawdziwe.
Lekcja 8: Bezpieczeństwo w Internecie
Jak mądrze korzystać z Internetu? Oto kilka wskazówek dotyczących bezpieczeństwa w Internecie.
- Twórz silne hasła. Nie używaj w haśle danych osobowych, takich jak data urodzin lub numer telefonu. Spróbuj użyć połączenia liter, cyfr i symboli, które jesteś w stanie zapamiętać, składającego się na przykład z imienia czworonożnego przyjaciela, ulubionej potrawy i symbolu: BuddyIceCream7!
- Zachowaj hasła w tajemnicy. Nigdy nie ujawniaj haseł, z wyjątkiem sytuacji, w których udostępniasz je zaufanym dorosłym. Jeśli ktoś pyta Cię o hasło online, nie odpowiadaj i nie podawaj go.
- Nie udostępniaj danych osobowych. Nigdy nie podawaj danych osobowych, takich jak pełne imię i nazwisko, adres lub nazwa szkoły.
- Sprawdź ustawienia prywatności. Poproś rodzica o pomoc w sprawdzeniu ustawień prywatności. Rodzice mogą również pomóc w wyborze informacji udostępnianych innym osobom i przy wybieraniu odbiorców Twoich treści.
- Zapytaj przed publikowaniem zdjęć i filmów. Uzyskaj zgodę osoby dorosłej przed opublikowaniem zdjęć lub filmów. Jeśli na zdjęciu widoczne są inne osoby, uzyskaj również ich zgodę.
- Nawiązuj połączenia tylko ze znajomymi. Akceptuj wyłącznie prośby o zezwolenie na obserwowanie profilu lub dodanie do znajomych pochodzące od osób, które znasz w prawdziwym życiu.
- Unikaj nieznajomych. Pamiętaj, że ludzie nie zawsze podają o sobie prawdziwe informacje online. Nie odpowiadaj na próby rozmowy nieznajomych. Jeśli nie wiesz, co należy zrobić, poproś o pomoc osobę dorosłą.
Lekcja 9: Nawiązywanie połączenia z siecią bezprzewodową
Urządzenia bezprzewodowe, takie jak telefony komórkowe, tablety i noteboki nie muszą być podłączane za pośrednictwem kabla sieciowego, aby uzyskać dostęp do Internetu. Urządzenia tego typu nawiązują połączenie z Internetem za pośrednictwem sieci komórkowej, zwane często połączeniem LTE lub za pośrednictwem sieci Wi-Fi w domu lub w sklepie.
Wi-Fi to sieć bezprzewodowa łącząca komputery, tablety, telefony komórkowe i inne urządzenia z Internetem. LTE (ang. Long Term Evolution) to standard usługi sieci komórkowej umożliwiający połączenie z Internetem — na przykład pobranie gry, oglądanie programu lub słuchanie muzyki — bez konieczności nawiązywania połączenia z siecią Wi-Fi.
Szybkość połączenia może być bardzo zróżnicowana w zależności od odległości do anteny przesyłowej sieci lub innych czynników, które mogą zakłócać sygnał (takich jak ściany). Wiele połączeń komórkowych LTE może pobierać opłatę uzależnioną od wykorzystanej przepustowości.
Potrzebujesz więcej informacji?
Sprawdź te zasoby, aby dowiedzieć się więcej o obwodach i przełącznikach.
Poznaj program nauczania
Odkryj więcej lekcji w ramach programu The Journey Inside™ – od energii elektrycznej i system dwójkowy po Internet.

Wprowadzenie do komputerów
Ta jednostka przedstawia krótką historię komputera, cztery główne komponenty komputera i porównanie komputerowego „mózgu” z mózgiem ludzkim.

Obwody i przełączniki
Ta jednostka przekazuje studentom wiedzę na temat elektryczności, obwodów elektrycznych oraz różnicy między przełącznikami mechanicznymi i niemechanicznymi (tranzystorami).

Cyfrowe informacje
Ta jednostka bada różnice między systemem dziesiętnym i dwójkowym oraz przedstawia sposób zapisu i przetwarzania informacji przy użyciu kodu binarnego.

Mikroprocesory
Ta jednostka opisuje sposób przetwarzania danych przez mikroprocesory, demonstruje rozmiary i złożoność ich obwodów oraz wyjaśnia, jak są produkowane.

W Internecie
Ta jednostka zawiera definicję Internetu, a następnie wyjaśnia takie pojęcia, jak World Wide Web, hipertekst, adresy URL, pakiety, przepustowość, możliwości połączenia, wyszukiwarki oraz konieczność krytycznej oceny jakości informacji znalezionych w sieci.

Technologia i społeczeństwo
Ta jednostka omawia wpływ postępu technologicznego na życie ludzi z przykładami z przeszłości i teraźniejszości. Kilka tekstów zawiera spostrzeżenia dotyczące wpływu cyfrowej epoki na tempo zmian i oczekiwań w zakresie najbliższej przyszłości.