Porady dotyczące wyboru komputera do szkoły

Dowiedz się, na co zwrócić uwagę podczas wyboru niezawodnych, bezpiecznych urządzeń dla uczniów, nauczycieli i personelu, aby zapewnić wydajność i funkcje na potrzeby różnych zastosowań i środowisk.

Wybór właściwego urządzenia:

  • Wyniki nauczania i nauki są ze sobą ściśle powiązane. Zacznij od określenia poziomu wydajności i mocy obliczeniowej wymaganych na potrzeby obecnego i planowanego zastosowania urządzenia.

  • Standard konstrukcji jest kolejnym istotnym elementem, jaki należy rozważyć, biorąc pod uwagę współczesne dynamiczne środowisko nauczania, w którym wymagania dotyczące urządzenia mogą się różnić w zależności od wieku, klasy, aktywności i otoczenia.

  • Sprecyzowanie parametrów wyszukiwanego urządzenia pod kątem takich cech, jak łączność, czas pracy baterii, bezpieczeństwo i koszt, zapewnia optymalne wykorzystanie środków i pewność wyboru.

author-image

Według

Wydajność na początek

Komputery są podstawowym narzędziem wykorzystywanym we współczesnej edukacji, umożliwiającym prowadzenie szeregu jednoczesnych działań w zakresie nauczania i nauki. W przeciwieństwie do urządzenia będącego w stanie bez problemu sprostać różnorodnym potrzebom użytkownika, komputer o zbyt małej wydajności staje się przeszkodą w osiągnięciu założonych wyników nauczania.

Podejmując wybór urządzenia dla uczniów, nauczycieli lub personelu, zacznij od określenia wymaganego poziomu wydajności na potrzeby obecnych i planowanych zastosowań. Zakup urządzenia stanowi inwestycję na rzecz edukacji ucznia i umożliwienia nauczycielowi nauczania na odpowiednim poziomie. Zastanów się, w jaki sposób wymagania dotyczące użytkowania i wydajności urządzenia mogą zmienić się w przyszłości, aby zapewnić rozwój dostosowany do potrzeb użytkownika.

W przypadku uczniów głównymi czynnikami określającymi wymagany poziom wydajności jest ich wiek i klasa. Nauczyciele wymagają wydajnych urządzeń umożliwiających obsługę wielu jednoczesnych aplikacji wymagających dużej ilości zasobów na potrzeby nauczania, wideokonferencji i innych zastosowań.

  • Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele potrzebują urządzeń, które umożliwiają obsługę programów do współpracy i udostępniania filmów oraz treści wykorzystywanych do nauki zdalnej oraz w klasie.
  • Uczniowie szkoły podstawowej będą potrzebować również wystarczającej mocy obliczeniowej w celu uzyskiwania dostępu i korzystania z treści cyfrowych oraz aplikacji edukacyjnych obsługiwanych dotykowo, a także podstawowych narzędzi do tworzenia dokumentów i prostych prezentacji.
  • Uczniowie szkoły średniej będą potrzebować zwiększonej wydajności, wykorzystując urządzenia do bardziej intensywnych i zróżnicowanych działań, takich jak analiza danych, programowanie komputerowe lub tworzenie treści multimedialnych.
  • Nauczyciele i uczniowie szkół wyższych potrzebują urządzeń umożliwiających wykonywanie wymienionych aktywności oraz zapewniających moc obliczeniową na potrzeby aplikacji wykorzystujących zasoby w jeszcze większym stopniu, wykorzystywanych podczas zaawansowanych zajęć i przedmiotów do wyboru z zakresu inżynierii, analizy danych, projektowania grafiki lub aktywności takich, jak e-sport.

Zasadniczo przy zakupie nowych urządzeń dla uczniów lub nauczycieli, im większa moc obliczeniowa urządzenia, tym więcej aplikacji i zastosowań udostępnia ono uczniom i nauczycielom. Niniejsza grafika ułatwia określenie zalecanych procesorów do różnych klas i zastosowań.

Uwaga: procesory Intel Core i9 są przeznaczone wyłącznie dla urządzeń z systemem Windows.

Wybierz standard konstrukcji

Oprócz oceny typów aplikacji i działań, do których będzie wykorzystywane urządzenie, należy rozważyć, gdzie i w jaki sposób będą wykorzystywane komputery do szkoły, aby wybrać standard konstrukcji odpowiedni do potrzeb. Urządzenia z systemem operacyjnym Chrome są popularnym wyborem dla uczniów i nauczycieli na poziomie podstawowym i średnim, dostępnym w szeregu standardów konstrukcji. Wszystkie urządzenia Chrome pracują w opracowanym przez firmę Google systemie operacyjnym Chrome OS i mogą obsługiwać wydajne konfiguracje pamięci, pamięci masowej oraz zabezpieczeń.

Urządzenia 2w1

Przyciągający wzrok, uniwersalny standard konstrukcji 2w1 lub innych urządzeń hybrydowych oferuje liczne korzyści uczniom w różnym wieku. W trybie tabletu urządzenie 2w1 umożliwia obsługiwane dotykiem aktywności z zakresu współpracy i udostępniania treści, odpowiednie na potrzeby młodszych uczniów. Starsi uczniowie również korzystają z tych funkcji, a przy użyciu rysika mogą wykorzystywać ten tryb podczas takich działań, jak tworzenie grafiki, ręczne poprawki i notowanie. W przypadku bardziej wymagających zadań urządzenia 2w1 można łatwo przekonwertować na obsługę przy użyciu klawiatury i myszy, umożliwiając uczniom wybór różnych rodzajów aktywności edukacyjnych przy zachowaniu spójnego poziomu wydajności.

Laptopy i urządzenia Chromebook

Laptopy i urządzenia Chromebook są popularnym wyborem dla uczniów szkół podstawowych i średnich oraz dla nauczycieli. Ten przenośny standard konstrukcji umożliwia użytkownikom naukę i nauczanie w dowolnym miejscu w połączeniu z dużą mocą obliczeniową na potrzeby zajęć laboratoryjnych i zaawansowanych narzędzi. Laptopy i urządzenia Chromebook, doskonałe także na potrzeby nauki zdalnej, mogą pomóc uczniom i nauczycielom w utrzymaniu produktywności, zaangażowania i łączności dzięki aplikacjom z zakresu multimediów w jakości HD i wideokonferencji, wysokiej jakości wyświetlaczom i możliwościom obsługi obrazu i dźwięku, licznym opcjom łączności i zgodności, a także wydłużonemu czasowi pracy baterii, gdy ładowanie z gniazdka nie jest dostępne.

Komputery stacjonarne i urządzenia Chromebox

Komputery stacjonarne i urządzenia Chromebox są idealne na potrzeby nauczycieli i pracowników biurowych, a także laboratoriów komputerowych i bibliotek dzięki zastosowaniu wydajniejszych komponentów zapewniających dodatkową pamięć i pojemniejszą pamięć masową. Zazwyczaj zapewniają również użytkownikom więcej możliwości rozszerzenia lub rozbudowy systemów w porównaniu z innymi standardami konstrukcji.

Mimo, że komputery stacjonarne są większe, umożliwiają użytkownikom dodawanie specjalistycznych urządzeń peryferyjnych, takich jak rozwiązania audiowizualne, głośniki, monitory, czytniki dokumentów i klawiatury bezprzewodowe.

Minikomputery są wydajną opcją w warunkach ograniczonej przestrzeni na biurku lub w sali lekcyjnej. Można je z łatwością umieścić za dużym monitorem, aby umożliwić interaktywną i angażującą naukę.

Urządzenia Chromebox to wydajne minikomputery doskonałe na potrzeby wideokonferencji i nauki hybrydowej. Połączenie urządzenia z dużym monitorem umożliwi angażującą i aktywną naukę w klasie, a także zapewnienie uczniom w trybie nauki zdalnej odpowiedniej jakości nauczania dzięki spójnemu poziomowi wydajności urządzenia.

Urządzenia AIO i urządzenia Chromebase

Urządzenia AIO i urządzenia Chromebase oferują cały system komputerowy w pojedynczym urządzeniu o nowoczesnym kształcie, bez konieczności stosowania oddzielnej obudowy komputera i monitora. Przeznaczone do użytku osobistego, laboratoriów komputerowych, bibliotek i recepcji urządzenia AIO oraz Chromebase zapewniają wydajność potrzebną do uruchamiania wielu wymagających pod względem zasobów aplikacji, takich jak tworzenie, streamowanie i udostępnianie treści HD, obsługę pełnowymiarowej klawiatury i wyświetlaczy o dużej rozdzielczości, a ponadto wymagają zastosowania mniejszej ilości przewodów i kabli.

W szczególności urządzenia Chromebase wyposażono w duży, obrotowy ekran dotykowy, kilka portów we/wy, podwójne głośniki do obsługi dźwięku oraz mysz i klawiaturę w technologii Bluetooth.

Inne cechy urządzeń, które należy uwzględnić przy wyborze komputerów do szkoły

Oprócz mocy obliczeniowej i standardu konstrukcji należy wziąć pod uwagę kilka innych istotnych cech urządzenia, aby w pełni wykorzystać jego możliwości.

Kompatybilność

Idealny szkolny komputer jest zgodny z innymi urządzeniami peryferyjnymi wymaganymi do optymalnej obsługi, od słuchawek, wyświetlaczy i urządzeń zewnętrznej pamięci masowej po tablice interaktywne i kamery do odczytu dokumentów w klasie. Komputery i urządzenia z systemem operacyjnym działają w otwartym ekosystemie, dzięki czemu obsługują szereg formatów wejściowych i wyjściowych i z reguły są zgodne z większą liczbą urządzeń zewnętrznych, technologii wykorzystywanych w klasie i pomocniczych systemów oprogramowania. Otwarte ekosystemy zapewniają uniwersalność połączenia i dostępu do zewnętrznego sprzętu i funkcji w zależności od potrzeb.

Łączność i bateria

W przypadku środowisk nauki hybrydowej lub zdalnej łączność pełni kluczową rolę. Komputery i urządzenia z systemem Chrome OS z wbudowaną technologią LTE są niezwykle przydatne w przypadku uczniów bez dostępu do domowego Internetu. W przypadku użytkowników dysponujących stałą łącznością, technologie Intel® Wi-Fi 6/6E (Gig+) to najlepszy wybór na potrzeby edukacji i wideokonferencji, zapewniający prawie 3-krotnie większą szybkość (do 6-razy szybsze pobieranie w nowych sieciach 6 GHz) i do 75% mniejsze opóźnienia w porównaniu ze standardowymi produktami Wi-Fi 5.1

W przypadku uczniów i nauczycieli przenoszących sprzęt pomiędzy domem i uczelnią bez dostępu do gniazdka elektrycznego najlepsze będzie urządzenie zapewniające całodniowy czas pracy baterii i szybkie ładowanie. Urządzenia Chromebook zapewniają nawet ponad 12 godzin czasu pracy baterii.2

Wyświetlacze, kamery i sprzęt audio

Komputery i urządzenia z systemem operacyjnym Chrome OS są nieodłącznymi narzędziami komunikacji użytkowników zdalnych. Jakość obrazu, zwłaszcza w środowiskach o zmiennym poziomie oświetlenia, jest istotna zarówno na potrzeby wideokonferencji, jak i wyświetlania treści na ekranie. Urządzenia z technologią grafiki Intel® Iris® Xe i modułem Intel® Image Processing Unit (IPU6) oraz modułem kamery MIPI CSI obsługują obraz w wysokiej rozdzielczości na potrzeby streamowania obrazu i wyświetlania go na ekranie nawet w środowisku o niskim poziomie oświetlenia, a także zapewniają odpowiednią wydajność grafiki na potrzeby nauczycieli i uczniów tworzących i udostępniających własne treści.

Równie ważną rolę w skutecznej nauce i współpracy pełni jakość dźwięku. Urządzenia z technologią Intel® Smart Sound (Intel® SST) wykorzystują zintegrowany cyfrowy procesor sygnału audio, aby zapewnić dźwięk o wysokiej dokładności odtwarzania bez negatywnego wpływu na wydajność systemu lub czas pracy baterii.3

Komputery z systemem Windows 11 pozwalają również niwelować trudności w dostępie do edukacji osób z niepełnosprawnościami Technologie pomocnicze dostępne w każdym komputerze z systemem Windows 11 umożliwiają szkołom skoncentrowanie się na wspieraniu uczniów z niepełnosprawnością bez konieczności ponoszenia dodatkowych wysokich kosztów. Do przykładów należą tryb jasny, tryb ciemny i inne motywy o barwach dostosowanych do potrzeb osób o zaburzonym postrzeganiu światła. Komputery z systemem Windows 11 oferują również takie funkcje, jak napisy, rozpoznawanie mowy i zamianę mowy na tekst dla uczniów niesłyszących i niedosłyszących. Ponadto narzędzia takie jak lupa są pomocą dla uczniów mających problem z dostrzeżeniem małej czcionki na ekranie, a skróty klawiaturowe mogą pomóc uczniom mającym trudności z fizyczną obsługą klawiatury.

Bezpieczeństwo i łatwość zarządzania

Zabezpieczenie urządzeń uczniów, nauczycieli i szkoły przed wirusami, atakami cybernetycznymi i negatywnymi działaniami ma kluczowe znaczenie dla ochrony prywatności i danych oraz zapobiegania przerwom w nauce.

Połączenie programowych i sprzętowych funkcji zabezpieczeń może ułatwić ochronę urządzeń przed szeregiem potencjalnych ataków na różnych poziomach. Bezpieczeństwo urządzeń jest ważne w przypadku urządzeń wszystkich typów, ale szczególnie w odniesieniu do urządzeń przenośnych, takich jak laptopy i tablety, wykorzystywanych w różnych środowiskach i łączących się z sieciami poza szkołą.

Komputery oparte na platformie Intel vPro® oferują zalety zintegrowanych, sprzętowych funkcji zabezpieczeń oraz narzędzi do zdalnego zarządzania na potrzeby szkolnych działów IT Również urządzenia z systemem Chrome OS oferują wbudowaną ochronę antywirusową i kilka warstw zabezpieczeń, w tym zweryfikowany proces rozruchu, który automatycznie ponownie uruchamia i przywraca urządzenia do stabilnego stanu w przypadku wykrycia zagrożenia bezpieczeństwa.

Zagadnienia związane z kosztami

Koszt jest nieodłącznym czynnikiem do rozważenia przy zakupie nowego komputera. Podczas analizy planowanego sposobu wykorzystywania urządzenia przez użytkownika, uczniów i personel, należy ocenić, czy oferuje ono wszystkie niezbędne funkcje. Komputery stacjonarne i urządzenia z systemem operacyjnym Chrome OS udostępniają większe możliwości konfiguracji w zależności od potrzeb oraz większą elastyczność, skalowalność i funkcjonalność w przyszłości. Wybór wydajnego urządzenia w uniwersalnym standardzie konstrukcji może przedłużyć okres korzystania z inwestycji, a w przypadku szkolnych działów IT wydłużyć okres pomiędzy cyklami wymiany urządzeń.

Zasoby Intel® Resources dla edukacji

Obecnie wkraczamy w okres czwartej rewolucji przemysłowej, w którym technologia umożliwia gwałtowny rozwój w niemal każdej dziedzinie życia. Firma Intel wspiera uczniów i nauczycieli w procesie przejścia do nowego środowiska i poruszania się w nowej rzeczywistości nie tylko za pomocą technologii, ale także zapewniając dostęp do materiałów i programów edukacyjnych.

Struktura Intel® Skills for Innovation Framework

Struktura Intel® Skills for Innovation Framework Intel® SFI) umożliwia nauczycielom i osobom uprawnionym do podejmowania decyzji dotyczących edukacji wykorzystywania technologii do tworzenia innowacyjnego i atrakcyjnego procesu nauczania na potrzeby dowolnego środowiska. Intel® SFI za pomocą zasobów z zakresu laboratoriów, aktywności opartych na umiejętnościach i rozwoju zawodowego pomaga uczniom i nauczycielom w zdobywaniu i rozwijaniu umiejętności z dziedziny technologii, przygotowując ich do życia w nowym świecie.

Program Intel® AI for Youth

Program Intel® AI for Youth prowadzony we współpracy z rządami w ośmiu krajach zapewnia uczniom wiedzę z zakresu AI, danych, przetwarzania języka naturalnego i komputerowych systemów wizyjnych. Intel® AI for Youth jest częścią programów Intel® Digital Readiness Programs, mających na celu nauczanie do 2030 r. nawet 30 mln obecnych i przyszłych pracowników w zakresie sztucznej inteligencji przy użyciu laboratoriów z wykorzystaniem programów i aplikacji opartych na SI.

Intel RISE

Firma Intel jest zaangażowana w tworzenie świata skupionego na odpowiedzialności, włączeniu społecznym i zrównoważonym rozwoju za pomocą technologii i działań grupowych. Firma Intel jest zaangażowana w działania na rzecz przyszłości uczniów, działając w ramach celów RISE 2030, aby zapewnić pełne włączenie w obszarze technologii oraz popularyzować gotowość cyfrową wśród kolejnego pokolenia innowatorów.

Informacje o produktach i wydajności

1„Wi-Fi Performance Index” intel.com, data dostępu: luty 2022. https://edc.intel.com/content/www/pl/pl/products/performance/benchmarks/wi-fi/
2Gedeon, K. (21 stycznia 2022). “Chromebooks with the best battery life 2022,” (Urządzenia Chromebook o najlepszym czasie pracy baterii) LaptopMag. https://www.laptopmag.com/best-picks/chromebooks-with-the-longest-battery-life-in-2021
3Funkcje i zalety technologii Intel® są uzależnione od konfiguracji systemu i mogą wymagać obsługującego je sprzętu, oprogramowania lub aktywacji usługi. Całkowite zabezpieczenie systemu komputerowego jest niemożliwe. Więcej informacji można uzyskać na stronie intel.com bądź kontaktując się z producentem OEM lub sprzedawcą.