W jaki sposób technologia kształtuje przyszłość bankowości

Rozwiązania chmurowe, analityczne oraz sztuczna inteligencja przekształcają środowisko bankowości — zarówno fizyczne, jak i online.

Trendy dotyczące technologii bankowości

  • Nowe technologie łączą się z bankowością fizyczną i cyfrową w zintegrowane, sprawnie działające środowisko.

  • W biurach oddziałów dynamiczny Digital Signage i kioski samoobsługowe zapewniają bardziej angażujące doświadczenia oraz szybszą i wygodniejszą obsługę.

  • Banki korporacyjne i detaliczne wykorzystują analitykę, duże zbiory danych i sztuczną inteligencję, aby zyskać przewagę nad konkurencją.

  • W bankowych centrach danych stosuje się zaawansowaną analitykę, sztuczną inteligencję i inne nowe możliwości, takie jak chatboty, zarządzanie ryzykiem w czasie rzeczywistym i inteligentne wykrywanie oszustw.

author-image

By

Bankowość bez zakłóceń wymaga integracji od warstwy brzegowej sieci po chmurę

Technologia kształtuje przyszłość zarówno bankowości korporacyjnej, jak i detalicznej.

Klienci oczekują obecnie, że coraz więcej usług będzie dostępnych cyfrowo i w modelu samoobsługowym. W oddziale wielu klientów decyduje się na pominięcie kolejki przy codziennych transakcjach i obsłudze konta, przez co nacisk na cyfryzację bankowości jest większy niż kiedykolwiek.

Tymczasem banki korporacyjne i detaliczne wykorzystują analitykę, duże zbiory danych i sztuczną inteligencję, aby zyskać przewagę nad konkurencją. Powyższe technologie pomagają bankom szukać sposobów na zwiększenie zysków, ograniczenie ryzyka i poprawę jakości obsługi klienta — zarówno online, jak i bezpośrednio w oddziale. Połączone urządzenia w placówkach pomagają bankom uzyskać wgląd w zachowania klientów i oferować bardziej dopasowane oferty — w efekcie ułatwiając korzystanie z usług, które koncentrują się na potrzebach klientów, niezależnie od sposobu, w jaki kontaktują się z bankiem.

Aby było to możliwe, stosuje się szereg technologii, począwszy od brzegowych rozwiązań obliczeniowych w oddziałach, a skończywszy na wysokowydajnych centrach danych. Przyjrzyjmy się kilku kluczowym technologiom, które pomagają kształtować przyszłość bankowości.

Rozwiązanie brzegowe: tworzenie połączonego oddziału

Technologia cyfrowa ma kluczowe znaczenie dla zachowania przydatności, odporności na cyberzagrożenia, konkurencyjności i rentowności bankowości oddziałowej. Obecnie wdraża się opcje samoobsługi, czujniki IoT i sztuczną inteligencję, aby móc oferować klientom nowe usługi, zidentyfikować ich potrzeby biznesowe i odkrywać nowe możliwości rozwoju.

W oddziałach wykorzystuje się takie technologie, jak dynamiczny Digital Signage i kioski samoobsługowe oparte na analityce w chmurze i technologii sztucznej inteligencji, aby usprawnić wizyty klientów oraz zapewnić im bardziej spersonalizowaną obsługę.

Co sprawia, że jest to możliwe? Dzięki analityce brzegowej wgląd w dane nie ogranicza się już wyłącznie do centrum danych.

Nowe technologie Internetu Rzeczy (IoT) pozwalają na wdrożenie analityki i sztucznej inteligencji w oddziałach, a także na upodobnienie fizycznych placówek do kanałów internetowych. Przykładowo, banki mogą wykorzystać kamery IP i technologię wizyjną opartą na AI do pomiaru czasu oczekiwania klientów na kasjera o różnych porach dnia. Te spostrzeżenia mogą pomóc kierownikom oddziałów w podejmowaniu trafniejszych decyzji dotyczących personelu.

Na całym świecie ponad 85 procent konsumentów korzystało z kiosków samoobsługowych i jest zadowolonych ze swoich doświadczeń.1 Najnowsza generacja kiosków samoobsługowych wykracza poza możliwości tradycyjnych bankomatów. Klienci mogą za ich pomocą nie tylko dokonywać wpłat i wypłat, lecz również otwierać konta, przeglądać swoje portfele inwestycyjne, zapoznawać się z dostępnymi modernizacjami i korzyściami, płacić rachunki oraz wiele więcej. Mogą oni wykonywać wszystkie te czynności w dowolnym, dogodnym dla nich momencie, nawet poza godzinami otwarcia banku.

Jeden z partnerów firmy Intel donosi, że jego samoobsługowe kioski bankowe doprowadziły do zmniejszenia ilości zgłoszeń przeciętnie o 20-30%, a także większej retencji klienta oraz obniżenia ogólnych kosztów.

Jeden z partnerów firmy Intel donosi, że jego samoobsługowe kioski bankowe doprowadziły do zmniejszenia ilości zgłoszeń przeciętnie o 20-30%, a także większej retencji klienta oraz obniżenia ogólnych kosztów.

W połączeniu z zasobami w chmurze i technologiami AI, kioski samoobsługowe wyposażone w system rozpoznawania twarzy mogą zidentyfikować próbę uzyskania dostępu do konta przez nieuprawnionego użytkownika, zablokować transakcję i przechwycić wizerunek złodzieja. Digital Signage z funkcjami wizyjnymi jest w stanie „zobaczyć” osobę patrzącą na wyświetlacz i dostosować komunikaty w zależności od odbiorcy.

Podobnie, bankowy Digital Signage robi niesamowite wrażenie na klientach, gdy odwiedzają oni oddziały banku. Jest to również świetny sposób na udostępnianie wiadomości, podczas gdy klienci czekają na kasjera, kierownika lub konsultanta. Digital Signage w pobliżu wejścia lub w holu oddziału nadaje się znakomicie do upubliczniania istotnych informacji o marce, które zapewniają klientów o tym, że dany bank lub unia kredytowa jest zaufanym partnerem w realizacji ich celów finansowych. Po przejściu klientów w przestrzeń transakcji Digital Signage może promować produkty i usługi bankowe. Wbudowana analityka wideo pozwala na wyświetlanie spersonalizowanych treści w oparciu o demografię odbiorców.

Jednak wdrożenie wielu technologii do pracy w czasie rzeczywistym wymaga od organizacji finansowych przetwarzania dużych ilości danych. Wiąże się również z trudną migracją z dotychczasowych kanałów, takich jak tradycyjne bankomaty. Elastyczne i otwarte rozwiązania przetwarzania brzegowego pomogą poszerzyć możliwości starszych, nieskoordynowanych systemów — ułatwi to również analizę danych, której banki potrzebują w celu uzyskania dostępu do szybkich i użytecznych informacji. Zwiększona widoczność i napływ danych z urządzeń brzegowych pomoże bankom podejmować lepsze decyzje dotyczące wszystkich obszarów działalności, od ofert kredytowych po zatrudnienie personelu w oddziałach.

Wykorzystując technologie brzegowe, banki będą mogły wprowadzać dodatkowe innowacyjne rozwiązania, które pomogą poprawić jakość obsługi klientów, np.:

  • Wirtualne bankomaty: opcje oparte na sztucznej inteligencji do potrzeb transakcyjnych skracające czas oczekiwania i usprawniające wizyty klientów
  • Wirtualne awatary: niewerbalne rozwiązanie sztucznej inteligencji usprawniające interakcje użytkowników z kioskami samoobsługowymi i umożliwiające pomiar doświadczeń klientów.
  • Bezpieczeństwo i ochrona: zautomatyzowane wykrywanie zagrożeń bezpieczeństwa z wykorzystaniem technologii wizji komputerowej.

Oddziały i brzeg sieci to kluczowe obszary przyszłej bankowości. Firma Intel dąży do maksymalnego wykorzystania potencjału obu tych elementów. Procesory Intel® Core™ stanowią solidną podstawę dla Digital Signage i kiosków samoobsługowych, ponieważ obsługują one wizualizacje w rozdzielczości UHD oraz responsywne ekrany dotykowe.

Ponadto, zestaw narzędzi OpenVINO™ w dystrybucji Intel® usprawnia opracowywanie aplikacji komputerowego przetwarzania obrazów, by zapewnić dodatkowe funkcje takie jak analiza odbiorców dla Digital Signage i rozwiązań kioskowych.

Zabezpieczenia biometryczne mogą pomóc instytucjom finansowym w ich codziennych operacjach, a także poprawić jakość doświadczeń klientów i ich autentyczność.

Wydajne i bezpieczne zarządzanie IT w bankowości korporacyjnej i detalicznej

W bankowości urządzenia typu cienki klient gwarantują bezpieczeństwo danych i poufnych informacji oraz przestrzeganie przez banki norm prawnych. Przetwarzanie danych oparte na urządzeniach typu cienki klient charakteryzuje się również niższymi kosztami operacyjnymi dzięki sprawniejsze mu zarządzaniu IT, a także znacznie mniejszym ryzykiem pod względem bezpieczeństwa. W modelu „cienki klient” wszystkie krytycznie ważne dane są przechowywane w jednym centrum danych, chroniąc do nich dostęp przy jednoczesnym usprawnianiu ogólnych operacji zarządzania IT.

Chmura i centrum danych — nowe możliwości bankowości

Banki wykorzystują technologię chmury do poprawy jakości obsługi klientów i wprowadzenia nowych możliwości.

Technologia IT bankowości w chmurze: możliwości i wyzwania

W przeszłości banki opóźniały przyjęcie technologii w chmurze ze względu na wysoki stopień regulacji branży oraz określone wymogi związane z bankowością.

W miarę realizowania swoich cyfrowych celów banki korporacyjne i detaliczne stoją przed wyzwaniami związanymi z przyjęciem technologii przetwarzania w chmurze. Strategie IT związane z bankowością w chmurze — w tym podejścia hybrydowe i wielochmurowe — muszą uwzględniać równowagę kosztów, wydajność, złożoność przepisów oraz potrzebę wdrożenia skutecznych zabezpieczeń cybernetycznych.

Nowe innowacje w ostatnich latach pomogły rozwiązać problemy z zachowaniem zgodności z przepisami w branży oraz otworzyły przed bankami nowe możliwości lepszej obsługi klientów.

Banki korzystają z zasobów w chmurze — często obsługiwanych przez skalowalne procesory Intel® Xeon® — do obciążeń roboczych, takich jak analiza zarządzania ryzykiem i symulacje modelowania finansowego. Stosują również narzędzia w chmurze, takie jak systemy HR, rozwiązania współpracy oraz systemy przywracania działania po awarii. Aplikacje bankowe o znaczeniu krytycznym zwykle pozostają w głównym centrum danych, gdzie banki mają pełną kontrolę i widoczność, a także są odizolowane od Internetu.

Sukces strategii IT dla bankowości w chmurze wymaga starannego wyboru przenoszonych do chmury obciążeń roboczych. Wiele banków korzysta z oceny ryzyka, aby zrozumieć zalety, wady i potencjalne niebezpieczeństwa związane z migracją.

Podobnie jak w innych regulowanych branżach, poufne technologie obliczeniowe, takie jak rozszerzenia Intel® Software Guard Extensions, umożliwiają bankom korporacyjnym i detalicznym wdrażanie obciążeń roboczych w chmurze z większą pewnością i bezpieczeństwem. Przy użyciu tych technologii banki mogą obsługiwać publiczne obciążenia robocze w chmurze w prywatnych enklawach ułatwiających ochronę używanych danych w przypadku procesów na wyższych poziomach uprawnień. Bez zweryfikowanego kodu następuję odmowa dostępu — w tym dostępu ze strony dostawcy usług w chmurze. Bank wykorzystują również te enklawy do łączenia wielu źródeł danych w celu głębszej analizy uczenia maszynowego przy jednoczesnym zachowaniu zgodności z wieloma przepisami dotyczącymi niezależności danych.

Chmura odgrywa również integralną rolę w obsłudze nowoczesnych ram rozwojowych, takich jak DevOps i DevSecOps, stosowanych przez banki i instytucje finansowe do tworzenia aplikacji oraz oprogramowania. Zasoby w chmurze pomagają przyspieszyć testowanie i weryfikację nowych aplikacji — skracając czas wprowadzania na rynek nowych usług i oferty dla klientów. W tych modelach poufne enklawy obliczeniowe mogą być stosowane do zapewnienia ciągłej integracji i ciągłych procesów służących do testowania i szybkiego wdrażania nowych aplikacji. Intel współpracuje z wieloma partnerami w zakresie chmury, w tym liderami branżowymi, takimi jak Red HatVMware, aby zapewnić elastyczność, bezpieczeństwo i wydajność wymaganą przez wdrożenia bankowości chmurowej.

Dowiedz się więcej o tym, jak firma Intel pomaga w zwiększeniu wydajności, bezpieczeństwa i dostępu do chmury.

Sztuczna inteligencja i analityka w centrum danych

Wraz z upowszechnieniem się bankowości internetowej i mobilnej, instytucje finansowe mają więcej danych ułatwiających podejmowanie świadomych decyzji, zrozumienie potrzeb klientów oraz zapewnienie bardziej atrakcyjnych ofert dla klientów.

Na przykład pomagamy firmie DataCubes dostarczać rozwiązania AI wykorzystujące uczenie maszynowe i komputerowe systemy wizyjne w celu zmniejszenia ryzyka związanego z ubezpieczeniem. Pomagamy również firmie Proportunity w dostarczaniu atrakcyjnych pożyczek klientom kupującym po raz pierwszy dom, wykorzystując do tego celu uczenie maszynowe.

Platforma dużych zbiorów danych (często działająca w chmurze) może przenieść analitykę bankową na nowy poziom i pomóc instytucjom w tworzeniu nowych produktów oraz usług, bądź też usprawnić dostarczanie już istniejących. Platformy chmurowe i centra danych korzystają z rozwiązań, takich jak skalowalne procesory Intel® Xeon®, aby zapewnić moc obliczeniową wymaganą do skomplikowanej analizy bankowej.

Instytucje finansowe stosują również sztuczną inteligencję do zwiększenia wydajności, poprawy jakości usług, ograniczenia ryzyka, wykrywania nadużyć, prognozowania trendów i zarządzania zgodnością z przepisami. Skalowalne procesory Intel® Xeon® są wyposażone w zintegrowaną sztuczną inteligencję i przyspieszenia, takie jak Intel® AVX-512 i Intel® Deep Learning Boost, aby było to możliwe. Te procesory pomagają również w obsłudze chatbotów i wirtualnych asystentów usprawniających jakość obsługi klientów banków korporacyjnych i detalicznych.

Korzystając z rozwiązań komputerowych systemów wizyjnych i sztucznej inteligencji opartej na uczeniu maszynowym, takich jak te z zestawu narzędzi OpenVINO™ w dystrybucji Intel®, banki mogą jeszcze bardziej zbliżyć do siebie oba światy: cyfrowy i fizyczny. Umożliwiając bankom na analizę i generowanie danych z kamer w oddziałach, te narzędzia pomagają poprawić poziom obsługi klientów, lepiej zrozumieć ich zachowania w oddziałach i usprawnić podejmowanie decyzji.

Dowiedz się więcej o tym, jak firma Intel odblokowuje nowe możliwości w zakresie analizy opartej na sztucznej inteligencji.

Przyszłość bankowości jest oparta na technologii firmy Intel

W miarę jak banki korporacyjne i detaliczne wprowadzają innowacje i odblokowują nowe możliwości, firma Intel dostarcza wydajne, elastyczne i bezpieczne rozwiązania wymagane w branży i centrach danych. Od sztucznej inteligencji, po analitykę, chmurę i inne rozwiązania — pomagamy bankom w realizacji przełomowych pomysłów, ochronie procesów i poprawie wyników biznesowych, a także kształtowaniu przyszłości branży finansowej.

Często zadawane pytania

Często zadawane pytania

Bank przyszłości to bank, który w pełni wykorzystuje swoje dane, aby dostarczyć klientom większą wartość i bardziej atrakcyjne oferty — zarówno w oddziale, jak i online. Wykorzystując analitykę, urządzenia IoT oraz technologie, takie jak kioski samoobsługowe i bankomaty, bank przyszłości będzie na każdym kroku tworzył środowisko zorientowane na klienta i pozwoli pracownikom oddziałów skoncentrować się na wartościowych ofertach, sprzedaży oraz rozwoju.

Banki stosują rozwiązania chmurowe, ponieważ mogą one przynieść korzyści biznesowe i techniczne, gdy obsługują odpowiednie obciążenia robocze. Wybierając idealne oferty do migracji do chmury, banki mogą zoptymalizować koszty, jednocześnie gwarantując wydajność i skalowalność swoich usług.

Informacje o produktach i wydajności

1

iXtenso. brak danych Dostęp: 8 października 2021 r. https://ixtenso.com/technology/self-service-sells.html.