Jak stworzyć grę

Czego będziesz potrzebować?

  • Oprogramowanie

  • Unity*

  • Unreal Engine 4*

  • Sprzęt

author-image

Według

Jak powstają gry komputerowe?

Gry komputerowe to mariaż wielu różnych rodzajów sztuki: pisarstwa, muzyki, grafiki cyfrowej i animacji. Wszystko to łączy się w całość przy użyciu kodu. Ci, którzy chcą dowiedzieć się więcej na temat tworzenia gier, mogą nie wiedzieć od czego zacząć.

Na szczęście dziś twórcą gier może zostać każdy, kto ma dostęp do komputera. Narzędzia do programowania gier są ogólnodostępne, a wiele platform programistycznych można pobrać bezpłatnie. Co więcej, nie wszystkie z nich wymagają szczegółowej znajomości języka programowania lub doświadczenia w kodowaniu.

Jeśli jesteś aspirującym twórcą gier, masz szczęście – proces ten jest o wiele łatwiejszy, niż może Ci się wydawać. Podczas gdy niektórzy twórcy gier zaczynają od uczenia się, jak modyfikować swoje ulubione gry, dzisiejsze silniki gier są tak wyposażone, że nawet początkujący mogą z nich korzystać, aby stworzyć grę od zera.

Wiele większych studiów tworzących gry korzysta z własnego, chronionego patentem silnika. Jednakże niżej wymienione silniki są nie tylko potężnymi narzędziami, które są w stanie dostarczyć doświadczenia na profesjonalnym poziomie, ale także doskonale nadają się dla osób, które pracują nad swoim pierwszym projektem.

W tym artykule omówimy dwie z najczęściej wykorzystywanych platform programistycznych – silniki Unity* i Unreal Engine 4*. Oba z nich możesz wykorzystać do rozpoczęcia prac nad swoją pierwszą grą. Nawet jeśli nigdy nie zdarzyło Ci się zaprojektować modelu 3D lub napisać choćby jednej linii kodu – nie ma powodu do obaw: jesteśmy pewni, że będziesz w stanie stworzyć własną grę.

Wprowadzenie do silnika Unity*

Unity* to jeden z najpopularniejszych silników gier na świecie, wykorzystywany zarówno przez samych twórców gier, jak i artystów cyfrowych. Przy użyciu silnika Unity* powstały m.in. takie gry jak Hearthstone*, Cuphead*, czy Subnautica*. Licencja do użytku osobistego jest bezpłatna, natomiast opłaty pobierane są za opcje „plus”, „pro” i „enterprise”.

Silnik Unity* słynie ze swojej przystępności, obszernej dokumentacji oraz dużej i entuzjastycznej społeczności twórców. Co więcej, dzięki Unity* tworzenie produktów międzyplatformowych jest niezwykle łatwe. Silnik ten obsługuje nawet dedykowane interfejsy do tworzenia gier 2D i 3D. To doskonała platforma dla początkujących – choćby dlatego, że zapewnia szerokie możliwości dalszego rozwoju.

Jak używać silnika Unity*

W silniku Unity* obsługa skryptów jest oparta na popularnym języku programowania C#. Jeśli nie masz żadnego doświadczenia z kodowaniem, silnik Unity* udostępnia wiele samouczków, które przeprowadzają użytkownika od podstaw przez proces pisania skryptów. Co ważne, są one posortowane według poziomu trudności. Wiele z dostępnych samouczków umożliwia stworzenie prawdziwych, rozbudowanych gier, dlatego początkujący projektanci mogą dzięki nim zarówno poznać nowe koncepcje kodowania, jak i nabyć pewności siebie. Instrukcja obsługi silnika Unity* zawiera ponadto wiele przydatnych wskazówek, przykładów i odniesień do samouczków.

Co więcej, jeśli nie chcesz uczyć się kodowania na bardziej szczegółowym poziomie, Unity* udostępnia niezwykle rozbudowany magazyn zasobów zawierający wszystkie elementy składowe, które mogą być potrzebne do stworzenia własnej gry: w tym modele 3D i 2D, dźwięki, shadery, rozszerzenia edytora, szablony, skrypty i wiele innych przydatnych narzędzi.

Największy atut Unity* stanowi jednak skupiona wokół niego społeczność pasjonatów. Witryna Unity* obejmuje fora dyskusyjne, społecznościową stronę pytań i odpowiedzi oraz platformę do obsługi grup użytkowników. Jeśli z jakiegoś powodu w obszernej dokumentacji silnika Unity* nie uda Ci się znaleźć odpowiedzi na Twoje pytanie, możesz wpisać słowa kluczowe związane z problemem na pasku wyszukiwania w górnej części witryny. Istnieje duża szansa, że znajdziesz w ten sposób wpisy, w których użytkownicy Unity* omawiają rozwiązania danego problemu.

Od samego początku silnik Unity* miał za zadanie pomóc w demokratyzacji rozwoju gier i zapewnić ludziom z całego świata i z każdego środowiska dostęp do narzędzi niezbędnych do realizacji ich wymarzonych projektów. To doskonała platforma dla początkujących, która udostępnia wszystkie niezbędne zasoby – niezależnie od tego, czy jesteś hobbystą czy też twórcą aspirującym do miana profesjonalisty.

Wprowadzenie do silnika Unreal Engine 4*

Silnik Unreal Engine* jest własnością firmy Epic Games*, która wykorzystała go przy produkcji własnych gier, takich jak Fortnite*, Gears of War* i Infinity Blade*. Silnik gry został również wykorzystany przy opracowywaniu niektórych z największych gier komputerowych minionego roku, takich jak Ace Combat 7 *: Skies Unknown *, Tropico 6 * i Crackdown 3 *. W 2015 roku silnik Unreal Engine 4* został udostępniony do pobrania bezpłatnie, jednak firma Epic* pobiera tantiemy w wysokości 5% od łącznych przychodów brutto za sprzedane gry i aplikacje (po przekroczeniu przychodu w wysokości 3000 dolarów na kwartał)2.

Unreal Engine* jest powszechnie uznawany za potężne narzędzie do tworzenia grafiki, którego efekty nie odbiegają od tych znanych z wysokobudżetowych gier. W czasie konferencji GDC 2018 miała miejsce prezentacja funkcji silnika, która mówi sama za siebie. Od fotorealistycznych animacji twarzy po skomplikowane renderowanie z poprawnym odwzorowaniem fizyki – silnik jest w stanie zapewnić naprawdę świetnie rezultaty.

Jak używać silnika Unreal Engine 4*

Unreal Engine* jest wyposażony w łatwy w obsłudze interfejs użytkownika oraz szereg przydatnych szablonów projektów, które mogą posłużyć jako elementy składowe tworzonych gier lub choćby prezentować same możliwości platformy. Podobnie jak Unity* silnik Unreal Engine* zawiera wszystkie elementy niezbędne do tworzenia i finalizowania kompletnych gier.

Co więcej, aby z niego korzystać, nie musimy dysponować zaawansowaną wiedzą na temat kodowania. Unreal Engine* ma szczególnie przyjazny początkującym użytkownikom system o nazwie „Blueprint Visual Scripting*”, który w krótkim czasie generuje prototypy i wizualizacje bez konieczności wpisywania choćby jednej linii kodu. Jest to szczególnie ważne, gdy weźmiemy pod uwagę fakt, że tego typu narzędzia i procesy są zazwyczaj dostępne wyłącznie dla programistów. Dzięki Blueprint Visual Scripting* twórcy z wielu różnych środowisk mogą realizować własne pomysły przy użyciu funkcji, które udostępnia Unreal Engine*.

System pozwala użytkownikom na łączenie ze sobą poszczególnych „węzłów” w celu tworzenia kompletnych elementów rozgrywki. Każdy węzeł zawiera funkcję, zdarzenie lub zmienną, którą można powiązać z innymi tego typu elementami. System ten jest też szczególnie przyjazny dla początkujących, ponieważ pozwala poznawać koncepcje projektowania gier bez konieczności rozumienia kodu, który za nie odpowiada.

Gdy jednak będziemy już gotowi do pisania własnych skryptów, na naszą korzyść przemówi fakt, że Unreal Engine* opiera się na języku C++, który jest wspierany przez liczne zasoby edukacyjne. Podobnie jak Unity* Unreal Engine* również udostępnia platformę, w której możemy znaleźć wiele zasobów, wtyczek i innych przydatnych narzędzi.

Co więcej, w 2018 roku firma Intel nawiązała współpracę z Unreal*, aby poprawić optymalizację silnika pod kątem grania na komputerach osobistych. Wcześniej programiści często tworzyli za jego pomocą gry przeznaczone na konsole, co skutkowało marnowaniem niewykorzystanego potencjału platform komputerowych. Dzięki firmie Intel silnik Unreal Engine* zyskał funkcje, które pozwalają na opracowywanie gier zdolnych w pełni wykorzystać moc obliczeniową komputerów. Takie rozwiązanie wpływa na wiele elementów produkcji – w tym m.in. symulację fizyki, sztuczną inteligencję, oświetlenie i dźwięk.

Unreal* może przesunąć obecne granice możliwości graficznych, optymalizacji pod kątem procesorów i ogólnej wydajności komputerów osobistych. Podczas prac z silnikiem warto także sprawdzić, czy skrypty wizualne dostępne za pośrednictwem systemu Blueprint są zgodne z obranym procesem projektowania.

Dowiedz się więcej o współpracy firm Intel i Unreal Engine 4* ›

Który silnik wybrać?

Oba omawiane przez nas silniki są niezwykle potężne w odpowiednich rękach i równie dobrze nadają się do rozpoczęcia kariery w tworzeniu gier. A ponieważ obie platformy są dostępne bezpłatnie dla osób fizycznych, zalecamy zapoznanie się z każdą z nich i wybranie tej, która będzie lepiej odpowiadać pożądanemu stylowi tworzenia.

Jeśli nie znasz się na kodowaniu, możesz dokonać wyboru na podstawie systemów tworzenia skryptów dostępnych w każdej z platform. Jeśli za bardziej przystępne uważasz środowisko C#, wybierz silnik Unity*. Jeśli natomiast system skryptów wizualnych C++/Blueprint bardziej odpowiada Twoim preferencjom, zacznij korzystać z silnika Unreal*. Warto też pamiętać, że w serwisach takich jak YouTube* i Udemy* dostępna jest ogromna liczba samouczków na temat obu silników. Dobrym rozwiązaniem będzie zapoznanie się z wprowadzeniami do różnych serii samouczków w celu sprawdzenia, który interfejs użytkownika wydaje się bardziej przystępny.

Bez względu na podjętą decyzję nie będzie ona całkowicie nieodwracalna. Jeśli okaże się, że wybrany silnik nie jest tym właściwym, zawsze możesz przenieść swoje zasoby i koncepcje projektowe do drugiego z nich. Być może konieczne będzie przepisanie niektórych skryptów, jednak to zadanie może też przyczynić się do zwiększenia wiedzy na temat nowego silnika.

Czego będziesz potrzebować?

Na szczęście zarówno silnik Unity*, jak i Unreal Engine 4* opracowano z myślą o pracy na wielu różnych urządzeniach. Tworzenie gier jest dziś możliwe przy użyciu każdego przeciętnej klasy komputera stacjonarnego lub laptopa. Musisz jednak pamiętać, że wiele zależy od charakteru i zakresu realizowanego projektu. Tworzenie materiałów 3D jest znacznie bardziej wymagające niż tworzenie w dwóch wymiarach, a samo uruchomienie silnika Unity* lub Unreal Engine 4* na komputerze wcale nie oznacza, że proces tworzenia będzie na nim przebiegał bez nieprzyjemnych spowolnień.

Bez względu na charakter projektu nie możesz lekceważyć znaczenia wydajnego procesora w tworzeniu gier. Funkcja pracy wielowątkowej pozwoli na znaczne skrócenie czasów kompilowania i renderowania, co może okazać się pomocne, gdy staniesz przed zadaniem renderowania sceny w pośpiechu. Zalecamy korzystanie z najnowszego procesora Intel® Core™ i7 lub jeszcze nowszego. Dostęp do odpowiednio dużej liczby rdzeni i wątków, podobnie jak wyższa częstotliwość taktowania, pozwoli oszczędzić wiele godzin podczas renderowania i kompilowania.

Czas wziąć się do pracy!

Teraz wiesz już więcej o silnikach Unity* i Unreal Engine 4*. Czas na odwiedzenie stron pobierania i wypróbowanie ich możliwości. Zdecydowanie zalecamy zapoznanie się z samouczkami dla początkujących, które znajdują się w dokumentacjach tych silników. Jeśli pod koniec sesji będziesz w stanie stworzyć i uruchomić własną aplikację – gratulujemy! Wiesz, jak stworzyć grę. Aby dowiedzieć się więcej o tym, jak sprawić, aby gra była świetną zabawą, zapoznaj się z naszym przewodnikiem dla początkujących dotyczącym projektowania gier.