Jak skonfigurować dwa komputery do streamowania

Co dwa komputery to nie jeden – zwłaszcza jeśli mówimy o streamowaniu rozgrywki1.

Nowoczesny komputer do gier powinien wystarczać do transmitowania rozgrywki w Internecie, jednak użycie drugiego komputera może zapewnić dużo bardziej płynne streamowanie. Do tego celu możesz nawet wykorzystać starszy sprzęt, o ile tylko spełnia on minimalne wymagania wybranej platformy do streamowania.

Skonfigurowanie dedykowanego komputera do streamowania – tak aby współpracował z systemem przeznaczonym do gier – może zająć trochę czasu, jednak będzie to doskonałe rozwiązanie dla graczy, którzy chcą uzyskać jak najlepszą jakość transmisji.

Czego potrzeba do streamowania z dwoma komputerami?

Nie ma jednego, uniwersalnego sposobu na skonfigurowanie idealnego zestawu do streamowania, dlatego w tym miejscu omówimy kilka różnych konfiguracji sprzętowych. W zależności od użytego sprzętu i indywidualnych potrzeb związanych ze streamowaniem proces konfiguracji może się nieco różnić, jednak jego podstawy powinny być mniej więcej takie same.

1. Sprzęt

Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się zmienić przeznaczenie starszego komputera, czy też kupić do tego celu zupełnie nowy, upewnij się, że masz osobną klawiaturę, mysz i monitor do każdego z urządzeń.

Dobrym pomysłem jest traktowanie jednego z komputerów wyłącznie jako urządzenia do gier, a drugiego do streamowania. Upewnij się, że główny komputer do gier spełnia co najmniej minimalne wymagania sprzętowe dotyczące procesora i karty graficznej do obsługi ulubionych tytułów. Wybierając komputer do streamowania, pamiętaj, że większość pracy związanej z kodowaniem strumienia będzie wykonywał procesor.

Jeśli zastanawiasz się nad zakupem komputera wyłącznie do zadań związanych z kodowaniem transmisji, zwróć uwagę na szereg dostępnych komputerów zoptymalizowanych pod kątem streamowania, które powstały w wyniku współpracy firmy Intel z kilkoma producentami urządzeń.

2. Oprogramowanie

Gdy już złożysz cały niezbędny sprzęt, w tym komputer do gier i komputer do streamowania, przygotuj niezbędne oprogramowanie, w tym oprogramowanie do streamowania. Dobrym rozwiązaniem dla początkujących będzie oprogramowanie Open Broadcaster Software (OBS)* – łatwe w obsłudze i wyposażone we wszystkie funkcje potrzebne do uruchomienia streamowania za pomocą dwóch komputerów.

Gotowe do pracy miniplatformy Intel są dostarczane z fabrycznie zainstalowanym oprogramowaniem Streamlabs OBS* (SLOBS), które zapewnia przyjazny interfejs i udostępnia szereg przydatnych efektów wideo, takich jak wyskakujące powiadomienia. Zarówno OBS*, jak i SLOBS* można zainstalować bezpłatnie na wybranym komputerze. Oba te programy obsługują konfiguracje złożone z dwóch komputerów z kartami przechwytującymi. Jeśli jednak wolisz kupić bardziej rozbudowane rozwiązanie, możesz zdecydować się na program Xsplit* – popularny wśród profesjonalnych streamerów ze względu na dodatkowe funkcje, takie jak podgląd sceny i uproszczone przesyłanie.

3. Akcesoria

Po przygotowaniu obu komputerów warto zacząć gromadzić przydatne akcesoria. W tym przypadku nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania, które będzie odpowiadać potrzebom każdego użytkownika. Niektóre osoby zadowolą się prostym zestawem, który pozwoli na streamowanie rozgrywki z własnym komentarzem, podczas gdy inni mogą zdecydować się na bardziej złożony system – obejmujący np. mikser do podłączenia mikrofonu do obu komputerów lub możliwość nakładania swojej sylwetki na tło rozgrywki za pomocą zielonego ekranu. Ze względu na ogrom dostępnych opcji poniższą listę potraktuj jako punkt wyjścia, a następnie dostosuj ją do swoich potrzeb.

Karta przechwytująca

Karty przechwytujące są wyposażone w porty wejściowe i wyjściowe, które umożliwiają przesyłanie obrazu w czasie rzeczywistym z komputera do gier do urządzenia do streamowania. Możesz wybrać między kartą wewnętrzną lub zewnętrzną, taką jak Elgato* HD60 S, która do łączności wykorzystuje złącza USB i HDMI*. Wewnętrzne karty przechwytujące pomagają zmniejszyć liczbę używanych portów zewnętrznych (o ile w komputerze jest odpowiednio dużo miejsca), a zewnętrzne karty przechwytujące pozwalają na łatwiejsze przenoszenie i konfigurację. Zewnętrzne urządzenia rejestrujące mogą także służyć do rejestrowania gier i streamowania z konsoli.

Bardziej doświadczeni użytkownicy mogą rozważyć sparowanie komputerów przez złącza Ethernet przy użyciu interfejsu NDI* firmy NewTek, jednak konfiguracja NDI* może być skomplikowana. W tym miejscu skupimy się na bardziej tradycyjnych konfiguracjach do streamowania.

Słuchawki

Jeśli chcesz słuchać tylko dźwięku z gier, wystarczy podłączyć słuchawki bezpośrednio do komputera do gier. Jeśli jednak chcesz słyszeć dźwięk wyjściowy transmisji, musisz wykonać kilka dodatkowych czynności.

Gdy karta przechwytująca będzie gotowa do użycia, podłącz słuchawki do maszyny do streamowania. Następnie w oprogramowaniu do streamowania, takim jak OBS*, wybierz dźwięk z portu USB wychodzącego z karty przechwytującej podłączonej do komputera do grania. Usłyszany dźwięk z gry oznacza, że wszystko działa jak należy.

Niektórzy streamerzy osiągają ten sam efekt poprzez użycie rozdzielacza przewodów 3,5 mm.

Mikrofon

Jeśli nie masz zestawu słuchawkowego z wbudowanym mikrofonem, będziesz potrzebować mikrofonu stojącego, takiego jak Blue Yeti*, który możesz podłączyć do maszyny do streamowania – tak aby odbiorcy mogli Cię usłyszeć. Jeśli nie masz miejsca na mikrofon stojący, spróbuj użyć mikrofonu doczepianego do słuchawek, takiego jak AntLion* ModMic, który wykorzystuje do tego celu magnesy.

Jeśli planujesz jednocześnie prowadzić czat w grze, będziesz potrzebować oddzielnego miksera z co najmniej dwoma kanałami: jeden obsługuje komputer do gier, a drugi komputer do streamowania – tak aby mikrofon działał na obu urządzeniach. Konfiguracja będzie przebiegać tak samo w przypadku zestawów słuchawkowych z wbudowanymi mikrofonami.

Kamera internetowa

Kamera internetowa może znacznie pomóc w spersonalizowaniu transmisji. Podłącz ją do komputera do streamowania i upewnij się, że dźwięk jest wyciszony w oprogramowaniu – tak aby nie rejestrować dźwięku, który powinien płynąć przez mikrofon. Po podłączeniu kamery rozważ przygotowanie odpowiedniego tła – może to być np. zbiór ulubionych przedmiotów lub zielony ekran.

Jeśli będziesz korzystać z zielonego ekranu, do dyspozycji otrzymasz takie opcje jak wyświetlanie gry za sobą, jednak zwiększa to złożoność procesu konfiguracji. Naszym zdaniem warto rozpocząć od prostego tła, które możesz później modyfikować wraz z rozwojem swoich transmisji.

Konfiguracja streamowania na drugim komputerze

Przed rozpoczęciem transmisji trzeba pobrać na komputer oprogramowanie do streamowania (jeśli korzystasz z osobistego komputera do streamowania opartego na technologiach Intel, możesz przejść do następnej sekcji).

Jak już wspomnieliśmy, warto rozważyć takie programy jak Open Broadcast Software* (OBS), SLOBS oraz Xsplit*. Po zainstalowaniu oprogramowania, a przed połączeniem obu komputerów sprawdź, czy karta przechwytująca jest podłączona lub zainstalowana w komputerze do streamowania.

Łączenie dwóch komputerów

Połączenie ze sobą dwóch komputerów powinno zająć tylko chwilę, przy czym ważne jest, aby wszystkie komponenty połączyć we właściwej kolejności.

1. Jeśli używasz karty zewnętrznej, takiej jak Elgato* HD60 S, podłącz kabel HDMI* z komputera do gier do gniazda „in” karty przechwytującej. Następnie podłącz kartę przechwytującą do komputera do streamowania przewodem USB.

2. Jeśli korzystasz z wewnętrznej karty przechwytującej, zamontuj ją w komputerze do streamowania, postępując zgodnie z instrukcjami dostarczonymi przez producenta. Następnie podłącz kartę graficzną przez złącze HDMI* komputera do gier do portu HDMI* oznaczonego jako „in” na karcie przechwytującej zamontowanej w maszynie do streamowania.

Po podłączeniu wszystkich przewodów włącz komputer do gier. Kliknij prawym przyciskiem myszy pulpit systemu Windows* i wybierz pozycję „Ustawienia ekranu”. W tym miejscu upewnij się, że przewód HDMI* łączący komputer do gier z kartą przechwytującą maszyny do streamowania (oznaczoną zazwyczaj nazwą producenta) powiela ekran głównego monitora podłączonego do komputera do gier. W przypadku karty zewnętrznej upewnij się, że zainstalowane są odpowiednie sterowniki.

Połączenie w ten sposób obu maszyn gwarantuje, że wszelkie potencjalne ograniczenia karty przechwytującej nie będą negatywnie wpływać na możliwości monitora do gier – zwłaszcza jeśli będzie on pracował w wyższej rozdzielczości lub z większą częstotliwością odświeżania. Zanim przejdziesz do komputera do streamowania, włącz na komputerze do gier jakikolwiek ruchomy obraz – na przykład film lub animowane menu gry. Ruch pomoże określić, czy obraz jest synchronizowany po połączeniu ze sobą obu komputerów.

Teraz przejdź do komputera do streamowania. Jeśli korzystasz z aplikacji takiej jak OBS* lub SLOBS, dodaj kartę przechwytującą jako źródło wideo, aby obraz z niej był wyświetlany na ekranie. Podgląd gry pojawi się w aplikacji do transmitowania (jeśli podgląd gry nie pojawi się od razu, upewnij się, że źródło wideo nie jest ukryte za innym oknem). Następnie sprawdź, czy w oknie podglądu widoczny jest jakikolwiek ruch lub animacja. Upewnij się, że dźwięk odtwarzany przez komputer do gier jest odbierany przez oprogramowanie na komputerze do streamowania: aplikacje takie jak OBS* zawierają panel miksera do regulowania poziomów głośności każdego źródła.

Jeśli konfiguracja obu urządzeń powiodła się, możesz zacząć konfigurowanie transmisji przy użyciu wybranej usługi. Na tej stronie firmy Intel znajdziesz więcej informacji na temat samego streamowania.

Co dwa komputery to nie jeden

Mimo iż możesz jednocześnie grać i streamować rozgrywkę na jednym nowoczesnym komputerze, zestawienie ze sobą dwóch urządzeń pozwala lepiej rozłożyć obciążenie – zwolnić zasoby na komputerze używanym do gier i użyć drugiego do kodowania wideo na potrzeby streamowania. To doskonały sposób na uzyskanie jeszcze większej kontroli nad samą transmisją i potencjalną poprawę jej jakości.

Informacje o produktach i wydajności

1* Inne nazwy oraz marki mogą być przedmiotem praw ich właścicieli.