Jak procesor wpływa na komfort grania

Najważniejsze informacje:

  • Animacje tłumu postaci niegrywalnych

  • Fizyka destrukcji

  • Symulacja falujących materiałów

  • Paralelizacja procesorów

  • Przetwarzanie SI

author-image

Według

Granie w gry przy ich maksymalnych ustawieniach umożliwia poznanie intencji programistów. Może się to przełożyć na pełniejsze, bardziej realistyczne doznania i bardziej drobiazgowe poziomy szczegółowości. Jednak nie da się tak po prostu „włączyć” takich ustawień jak odległość rysowania obiektów, symulacja falujących materiałów i fizyka destrukcji. Każde z nich dostosowuje się do mocy sprzętu.

Ale jak dokładnie procesor wysokiej klasy przekłada się na lepszą grywalność? Zapytaliśmy dyrektorów technicznych odpowiedzialnych za tytuły Total War: THREE KINGDOMS HITMAN 2, dwie gry, na przykładzie których można zobaczyć, jak moc procesora przekłada się na wrażenia podczas gry.

Total War: THREE KINGDOMS

W strategiach czasu rzeczywistego, takich jak Total War: THREE KINGDOMS, w wielkich bitwach biją się wielkie armie. Jednak faktycznie kontrolowanie każdego oddziału na polu bitwy z osobna może być niezwykle wyczerpujące dla komputera.

„Bitwy w Total War są wyjątkowe ze względu na ich skalę”powiedział Charlie Dell, dyrektor techniczny THREE KINGDOMS. „Modelujemy tysiące żołnierzy, a każdy charakteryzuje się dużym poziomem szczegółowości w kategoriach animacji, interakcji, wybierania drogi itd.”.

Ponadto procesor często wykonuje wiele zadań w tym samym czasie w zależności od tego, co jest wyświetlane na ekranie. „Przyjrzyjmy się scenie, gdzie ścierają się dwie ogromne pierwsze linie armii z wieloma tysiącami żołnierzy, a obraz na ekranie jest wyświetlany w dość dużym zbliżeniu” – powiedział Dell. „W tej sytuacji czas procesora będzie w większości rozdzielany między walkę jednostek, mechanikę kolizji oraz budowanie stosu macierzy w celu rysowania wszystkich jednostek”. Innymi słowy, procesor musi zarządzać obecnością i interakcjami tysięcy postaci niegrywalnych w tym samym czasie.

Są to sytuacje, w których najlepiej sprawdza się paralelizacja, czyli proces polegający na przekazywaniu zadań obliczeniowych do różnych rdzeni procesorów wielordzeniowych. W ten sposób jakość gry THREE KINGDOMS dostosowuje się do liczby dostępnych rdzeni. „Im więcej rdzeni ma silnik do swojej dyspozycji, tym więcej żołnierzy możemy wyświetlić w dowolnym ustalonym okresie czasu” – powiedział Dell. „Najlepiej ilustruje to nowy tryb Dynasty Mode w Total War: THREE KINGDOMS, w którym można zwiększyć liczbę jednostek o 500%. Im więcej rdzeni ma procesor, tym większą płynność animacji można uzyskać”.

Jednak liczba rdzeni nie jest jedynym ważnym czynnikiem, jaki trzeba wziąć pod uwagę. „Niektóre aspekty naszej symulacji, takie jak przetwarzanie SI, nie dają się tak łatwo paralelizować” – wyjaśnił Dell. „Kiedy spora liczba tego typu instrukcji jest wykonywana na jednym rdzeniu, pożądana jest większa prędkość, aby wszystko działało płynnie”.

Procesor odgrywa wiele ról we wspomaganiu gier. „Stabilna wydajność i wiele rdzeni, pomiędzy które można rozłożyć obciążenie, to dwie cechy procesora pożądane przez graczy Total War” – podsumował Dell.

HITMAN 2

Od tętniących życiem ulic Bombaju po kolorowy tor wyścigowy w Miami – szczegółowo odwzorowany świat HITMAN 2 ewidentnie zyskuje na jakości, gdy procesor ma wiele rdzeni. „HITMAN 2 w wersji na komputery PC jest w stanie podnieść jakość rozgrywki, wykorzystując dodatkową moc zapewnianą przez więcej rdzeni” – powiedział Maurizio De Pascale, dyrektor techniczny HITMAN 2.

Ustawienia gry HITMAN 2 są nawet podzielone na trzy różne poziomy „symulacji procesora”: „podstawowe” to poziom domyślny dla urządzeń z czterema rdzeniami, „lepsze” to opcja domyślna dla komputerów z sześcioma rdzeniami, a „najlepsze” to poziom domyślny dla dowolnych urządzeń z ponad ośmioma rdzeniami.

Jak zatem procesor wpłynie na wydajność, gdy zdecydujemy się na grę z „najlepszymi” ustawieniami? „Wpłynie to na takie kwestie jak dźwięk, tłumy, symulacja falujących materiałów, animacja postaci niegrywalnych i fizyka destrukcji, żeby wymienić tylko te najważniejsze” – powiedział De Pascale. „Tłumy będą gęstsze, a jednocześnie uzyskamy większą różnorodność wizualną dzięki zindywidualizowanym animacjom i zachowaniom. Na przykład na poziomie Miami zobaczymy wiele powiewających i falujących flag”.

Choć na najwyższym poziomie HITMAN 2 mamy 300 postaci niegrywalnych, jedynie niewielki ich odsetek jest faktycznie całkowicie aktualizowany w każdej ramce. Innymi słowy użytkownik może zauważyć niższą częstotliwość odświeżania niektórych postaci niegrywalnych niż innych, co zależy od tego, jak wiele takich postaci znajduje się na ekranie w danym momencie. „Wskutek tego postaci niegrywalne znajdujące się dalej są aktualizowane rzadziej, co objawia się widocznymi zakłóceniami w ich animacji” – powiedział De Pascale. Im więcej rdzeni ma procesor, tym większa liczba postaci niegrywalnych jest całkowicie aktualizowana w każdej ramce: na poziomie „podstawowym” aktualizowanych jest 40 postaci, na poziomie „lepszym” 80, a na poziomie „najlepszym” jest to 120 postaci.

Gęstość tłumu to nie jedyny ważny element, na który wpływa moc procesora. Po wybraniu „najlepszych” ustawień przedmioty ulegające zniszczeniu mogą rozpadać się na więcej cząstek i odłamków. Nawet efekty dźwiękowe bezpośrednio zyskują na dostępie do większej liczby rdzeni. „W przypadku procesorów o większej liczbie rdzeni wykorzystujemy droższy algorytm pogłosu splotowego, co zapewnia doznania akustyczne mniej kojarzone z grami, ale bardzie realistyczne i wciągające” – opisał De Pascale. Na przykład przy „najlepszych” ustawieniach odgłos strzału z broni palnej w sąsiednim pokoju będzie mieć pogłos pomieszczenia, w którym Agent 47 aktualnie się znajduje, czyli tak jak słyszy się strzał na własne uszy. Jednak przy niższych ustawieniach odgłos strzału może uzyskać pogłos pomieszczenia, z którego dochodzi, co zapewnia mniej realistyczne doznania.

Realizm i zanurzenie w świecie gry HITMAN 2 są kwintesencją imponujących doznań zapewnianych przez wysokiej klasy procesor. Chociaż De Pascale powiedział, że grywalność przy ustawieniach „podstawowych” i „najlepszych” jest identyczna, to dodał, że gra z lepszymi ustawieniami podnosi ogólną jakość doznań. „W pewnym sensie doznania oparte na wielu rdzeniach komputera do gier są bliższe temu, co nasi projektanci zamierzali pierwotnie uzyskać” – powiedział De Pascale.

Bardziej świadome granie

Podsumowując, procesory odpowiadają za wiele elementów, które czynią rozgrywkę bardziej realistyczną i umożliwiają bardziej kompleksowe budowanie światów. Jednak mając dogłębną wiedzę o tym, jak procesory wpływają na doznania podczas gier, staniesz się zarówno lepszym właścicielem komputera, jak i bardziej świadomym graczem.