Gry oraz technologia wirtualnej rzeczywistości poczyniły znaczne postępy od premiery komercyjnych systemów VR w 2016 roku. Programiści i inżynierowie wciąż przesuwają granice możliwości tego medium. W warunkach wzrastających wymagań sprzętowych dla headsetów VR oraz tworzeniu coraz wyższej jakości gier posiadanie odpowiedniego PC dla VR stało się ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
Innowacje headsetów
Ekosystem VR zróżnicował się i zawiera headsety skrojone na różne potrzeby użytkowników. Innowacje w świecie VR obejmują headsety wszystko-w-jednym, headsety inside-out oraz headsety wysokiej klasy, które oferują doznania nowej generacji.
- Wszystko-w-jednym
- Niezależne systemy, takie jak Oculus Go* i Oculus Quest*, nie potrzebują PC. Polegają na sprzęcie mobilnym i są ewolucją starych mobilnych headsetów VR — np. Google Cardboard* — które wymagały smartfona.
- Inside-out
- Headsety inside-out — Oculus Rift S*, Vive Cosmos* i headsety Windows* Mixed Reality*, jak Samsung Odyssey+* — mają wbudowane czujniki pozycyjnego śledzenia VR, dzięki którym znika potrzeba zewnętrznych stacji bazowych. Zwykle ich rata odświeżania wynosi 90 Hz, mają ekrany o względnie rozdzielczości, a także wymagają do działania komputera.
- Headsety z górnej półki
- Zaczynają się pojawiać headsety, które dokonują generacyjnych ulepszeń w grupie pierwszych systemów wirtualnej rzeczywistości. Specyfikacje obecnej generacji headsetów prześcignęły te Oculusa Rift CV1* pierwszej generacji, który miał rozdzielczość 1080 × 1200 na oko, przy 90 Hz. Headset Valve Index* ma wskaźnik odświeżenia 120-144 Hz oraz rozszerzoną rozdzielczość 1440 × 1600 na oko, żeby gry wyglądały lepiej z zachowaniem niższego opóźnienia reakcji gry na Twój wkład i ruchy. Vive Pro* ma ekran AMOLED dla bogatszych barw i kontrastów. HP Reverb*, headset inside-out, ma rozdzielczość 2160 × 2160 na oko, zapewniającą ulepszoną ostrość przy 90 Hz. Headsety Pimax* dokonały podobnych ulepszeń w rozdzielczości i wskaźniku odświeżania.
Wraz ze wzrostem specyfikacji headsetów, wzrastają również wymagania sprzętowe. Do zasilania headsetów z górnej półki potrzebne będą podobnej klasy PC
Lepsze gry i bardziej wygórowane wymagania sprzętowe
Podobnie jak rozwija się sprzęt, gry VR stają się coraz bardziej ambitne.
W wypadku headsetów wszystko-w-jednym rodzaj obsługiwanych przez nie gier jest ograniczony przez sprzęt wbudowany w urządzenie. Opcje obejmują od małych, niezobowiązujących gier (Angry Birds VR: Isle of Pigs*) po względnie wymagające gry (Superhot VR*, Beat Saber*), w zależności od indywidualnych możliwości headsetu.
Ponieważ headsety inside-out polegają na sprzęcie w Twoim PC, pozwalają Ci na granie w ambitniejsze gry. Tytuły takie jak wyprodukowane przez Insomniac Games Stormland* lub Lo-Fi*, duchowy następca tytułu VR, Technolust* — z planowaną premierą na rok 2020 — mają obszerniejszy świat gry, podczas gdy Lone Echo 2* produkcji Ready at Dawn, także planowana na rok 2020, mają większe i bardziej złożone środowiska, niż oryginał.
Wyższe wymagania systemowe oczywiście występują przy bardziej zaawansowanych grach. Half-Life: Alyx* ma wyższe minimalne wymagania systemowe niż gry VR sprzed zaledwie kilku lat.
- Procesor: Intel® Core™ i5-7500 siódmej generacji
- RAM: 12 GB
- Karta graficzna: GTX 1060 / RX 580
Porównaj to z The Lab*, poprzednią grą VR od Valve, wypuszczoną w 2016 roku.
- Procesor: Intel® Core™ i5-4590 czwartej generacji
- RAM: 4 GB
- Karta graficzna: GTX 970 / R9 290
Pozostałe gry VR nie pozostają w tyle, a ich wymagania względem magazynowania, pamięci i przetwarzania rosną. Instalacja gry fantasy VR, Asgard's Warath*, wymaga 121 GB przestrzeni magazynowej, ze względy na szczegóły jej tekstury. Tymczasem DiRT Rally 2.0* zajmuje 91,63 GB. I chociaż do wielu tytułów graczom mógł kiedyś wystarczać RAM 4-8 GB oraz średniego poziomu procesor, gry pojawiające się na horyzoncie mają większe wymagania. Przykładowo, The Walking Dead: Saints & Sinners* zaleca 16 GB RAM oraz procesor Intel® Core™ i7-8700K.
Jedną z przyczyn tego wzrostu jest większa dokładność wizualna najnowszych gier. Oczekuj, że ten trend będzie występował nadal, gdyż więcej programistów AAA wkracza w przestrzeń VR. Wymagania wysokobudżetowych gier często prześcigają te z gier niezależnych, które obecnie składają się na większość wydawnictw VR. Do obsługi tych graficznych nowości i napędzania spójnych wskaźników ramowych często potrzebny jest lepszy sprzęt.
Co więcej, uruchomienie najnowszej gry na headsecie z górnej półki wymaga jeszcze wydajniejszego komputera. Skąd zatem masz wiedzieć, co wybrać?
Wybór właściwego PC dla VR
Wybierając PC, zacznij od przemyślenia, który headset zapewni Ci pożądane doświadczenia. Czy ma to być mainstreamowy headset inside-out, czy headset z górnej półki. Następnie wybierz kompatybilne elementy. Procesor, karta graficzna, dysk twardy i pamięć współpracują, żeby stworzyć zbalansowany system VR.
Ważne jest, aby system VR miał wystarczająco mocne elementy. Taki system powinien oferować wystarczająco dużo wydajności, aby wyprodukować wskaźnik ramowy wyprzedzający wskaźnik odświeżania headseta. W przypadku dzisiejszych headsetów inside-out, jest to ok. 80 lub 90 Hz, w zależności od modelu. Natomiast headsety z górnej półki mogą wyciągnąć wskaźnik odświeżenia nawet do 144 Hz. (Dowiedz się więcej o wskaźnikach odświeżania tutaj)
Wskaźnik ramowy Twojego systemu powinien być równy tej wartości lub ją przewyższać. Niższe wartości mogą skutkować niestabilnym wskaźnikiem ramowym, co negatywnie wpłynie na doświadczenie i może wywołać nudności lub zawroty głowy. Sprawdź analizy porównawcze dla rodzajów gier, w które możesz zagrać, aby zobaczyć, czy elementy podołają zadaniu. (Tutaj dowiesz się więcej o tym, jak czytać analizy porównawcze procesorów).
Absolutnym minimum jest sprostanie przez PC dla VR minimalnym wymaganiom wyznaczonym przez producenta headsetu. Pamiętaj, że minimalne wymagania są właśnie tym: minimum. Najlepiej mieć system, który przewyższa wymagania minimalne. Zadowolenie się komputerem o minimalnych wymaganiach może sprawić, że nie zagrasz w gry o wyższych wymaganiach w przyszłości, ponieważ przestrzeń VR rozwija szybko.
Pamiętając o tym, oto kilka najlepszych opcji systemów VR z roku 2020 na wysokim poziomie.
Moc i przenośność: headset inside-out z laptopem gamingowym
W roku 2016, gdy pojawiła się pierwsza fala systemów VR, wysokiej jakości przenośny system VR był niedostępny dla większości konsumentów. Headsety inside-out — wraz z potężniejszymi elementami laptopów — zmieniły to.
Ustawienia VR zwykle opierają się na czujnikach zewnętrznych, w tym kamerach i stacjach lighthouse base station, żeby śledzić ruchy gracza. Jednak te czujniki mają swoje ograniczenia. Mianowicie, wymagają instalacji i starannego pozycjonowania. Są niewygodne w przenoszeniu, bo nie zostały do tego stworzone.
Z drugiej strony, headsety inside-out działają na zasadzie podłączasz-grasz. Mają one wbudowane czujniki i kamery, które wykrywają pozycję gracza w przestrzeni, bez korzystania z zewnętrznego sprzętu. Oferuje to pełnoprawne, przenośne rozwiązanie VR po połączeniu ich z laptopem.
Podczas gdy początkowe headsety mają ograniczone zdolności śledzenia ruchów, headsety inside-out oferują sześć stopni wolności (6DOF). Headset 6DOF może obliczyć ruch w każdym kierunku: w górę i w dół, w prawo i w lewo, do przodu i do tyłu.
Konfiguracja ta jest idealna do podróży, ze względu na wygodę przenoszenia systemu do salonu na asynchroniczne i lokalne imprezowe gry VR multiplayer, a także dzielenia doświadczeń VR z innymi.
Maksymalne zaangażowanie: headset z górnej półki z wysokiej mocy komputerem stacjonarnym
Technologia VR z wysokiej półki i zasilana PC zwiększa poziom doświadczeń VR w skali pokojowej. Wyższej jakości ekrany zapewniają płynniejszą animację i mniej opóźnień, lecz inną właściwością jest także zwiększenie poziomu zaangażowania. Poczyniono usprawnienia ergonomiki, sterowników, urządzeń peryferyjnych, czujników i lighthouse'ów, a także niemal każdego aspektu doświadczenia.
Sterowniki Valve Index, kompatybilne również z headsetami HTC Vive*, ulepszają interfejs użytkownika, korzystając z 87 czujników do śledzenia pozycji dłoni i palców graczy. Pozwala to na naturalne interakcje z przedmiotami w wirtualnej rzeczywistości. Przykładowo, gestykulujesz, że chcesz rzucić dysk lub coś podnieść, zamiast wciskać przycisk.
Viva Trackery* — małe i lekkie urządzenia do śledzenia ruchów — można przypiąć do ciała lub połączyć je z urządzeniami peryferyjnymi, takimi jak blaster lub rakieta tenisowa, osiągając precyzyjniejsze ruchy. Jeśli przypniesz kilka takich urządzeń do ciała, możesz uzyskać pełne śledzenie ciała, dzięki czemu awatary w grze będą dokładnie naśladować Twoje ruchy.
Ulepszona technologia stacji bazowej uczyniła przestrzenie do gry bardziej spersonalizowanymi. Stacje obsługujące śledzenie wersji 2.0 SteamVR*, pozwalają drastycznie rozszerzyć obszary gry i zapewnić szersze pole widzenia, dające większą precyzję śledzenia.
Inną optymalizacją przestrzeni gry, mogą być lighthousy zaczepiane na ścianach, zarządzanie kablami umieszczonymi na sufitach i wykładziny, które pomogą wskazać granice. To przydatne triki dla tych, którzy chcą przeznaczyć pomieszczenie na VR, a jednocześnie spędzić jak najmniej czasu na ustawianiu przestrzeni przed rozpoczęciem gry.
Ulepszone gry VR na komputery stacjonarne lub laptopy
Gry VR wciąż będą się udoskonalać, gdyż zaczynają pojawiać się nowe technologie, jak okulografia oraz zakrzywione ekrany, dające naturalniejsze kąty widzenia. Tymczasem już obecny ekosystem VR ma wiele do zaoferowania. Nieważne, czy chcesz zagrać w najnowszą grę VR przenośnie, na laptopie, czy na stacjonarnym PC dla VR w pokoju przeznaczonym dla VR, bo wirtualna rzeczywistość nigdy wcześniej nie była bardziej osiągalna. Niezależnie od tego, jak chcesz eksplorować VR, upewnij się, że Twój sprzęt podoła w obsłudze tego doświadczenia.
Zalecenia systemowe firmy Intel:
Laptop VR
- RAM: 16 GB DDR4-2666
- SSD: 1 TB lub więcej
- Karta graficzna: zdolność do 90 fps
- Procesor: najnowszy procesor do gier Intel® Core™ i7
Komputer stacjonarny VR
- RAM: 16 GB DDR4-2666
- SSD: 1 TB lub więcej
- Karta graficzna: zdolność do 144 fps
- Procesor: najnowszy procesor do gier Intel® Core™ i9