Rewolucja w zakresie SI: wykorzystanie pełnego potencjału najważniejszej technologii tego roku

Od chatbotów po oprogramowanie smartfonów – technologia SI przekształca sposób działania firm z różnych branż.

Sztuczna inteligencja (SI) została okrzyknięta jednym z najważniejszych trendów technologicznych tego roku i nic nie wskazuje na spadek jej znaczenia. Sztuczna inteligencja nie tylko pomoże rosnącej liczbie firm w podejmowaniu trafniejszych decyzji biznesowych przez wyodrębnianie kluczowych danych, lecz również zostanie zintegrowana z wieloma urządzeniami konsumenckimi. Obecnie stanowi już element oprogramowania wielu modeli telefonów komórkowych z najwyższej półki.

Znaczenie integracji sztucznej inteligencji z przyszłą infrastrukturą zostało uwzględnione przez niedawno utworzony „wskaźnik gotowości władz do wdrożenia sztucznej inteligencji”, który określa, czy rządy poszczególnych krajów są przygotowane do korzystania z tej technologii. Raport1 stawia obecnie Wielką Brytanię na pierwszym miejscu w tym zakresie w związku z silną pozycją branży nowoczesnych technologii w tym kraju oraz najlepszymi na świecie ośrodkami badań nad sztuczną inteligencją.

„Sztuczna inteligencja w naszych urządzeniach gromadzi coraz więcej informacji, więc będą one mogły nie tylko odpowiadać na pytania, ale również prowadzić rozmowy”

Sztuczna inteligencja będzie wykorzystywana w wielu sektorach, od opieki zdrowotnej, handlu i sportu aż po produkcję, logistykę i rozrywkę. W sektorze rozwiązań mobilnych rozwój konwersacyjnej SI będzie bardzo dynamiczny. Najbardziej znane przykłady konwersacyjnej SI to asystenci głosowi Siri* firmy Apple* i Alexa* firmy Amazon*, których można zintegrować z różnymi urządzeniami takimi jak smartfony i tablety. „Sztuczna inteligencja w naszych urządzeniach gromadzi coraz więcej informacji, więc będą one mogły nie tylko odpowiadać na pytania, ale również prowadzić rozmowy składające się z pełnych zdań” – wyjaśnia we wpisie na blogu Jon Stine, dyrektor naczelny działu Retail Sales w firmie Intel. „Pełne modulacji i emocji. Dzięki temu znacznie lepiej zrozumiemy interakcje i doświadczenia klientów”.

Tego rodzaju interfejs konwersacyjny korzystający z SI sprawi, że będziemy mogli rozmawiać z maszynami tak jak między sobą i całkowicie odmieni proces obsługi klienta. Zmiany w tym kierunku uwidacznia wzrost popularności tekstowych czatbotów. W 2016 roku serwis Facebook* uruchomił przyjazną dla programistów platformę na potrzeby tworzenia czatbotów dla usługi Messenger*. Teraz dostępna jest szeroka gama takich programów, pozwalających, miedzy innymi, zamówić pizzę lub odpowiadających na zgłoszenia pacjentów brytyjskiej służby zdrowia.

Problematyczną kwestią pozostaje jednak kontrola jakości – nawet w przypadku bardzo dobrych chatbotów interakcja ma charakter liniowy i jest dość ograniczona. Kolejny krok to opracowanie chatbotów wspieranych przez SI, które są zdolne rozpatrywać zapytania w kontekście i udzielać odpowiedzi zbliżonych do ludzkich, zamiast tylko wybierać opcje z listy określonych odpowiedzi. Poza rozumieniem bardziej złożonej mowy będą one posiadać dodatkowe możliwości uczenia się. „Zapamiętają” wcześniejsze rozmowy i transakcje i będą mogły się do nich odnieść. W końcu powstaną dodatkowe kanały sprzedaży umożliwiające robienie zakupów za pomocą poleceń głosowych zarówno w komputerach stacjonarnych, jak i w telefonach.

SI może również przyczynić się do kształtowania przyszłości kreatywności. Została już wykorzystana podczas produkcji eksperymentalnych zwiastunów filmowych, krótkich scenariuszy i kompozycji muzycznych. Pod koniec ubiegłego roku firma Intel zaprezentowała pierwszy na świecie teledysk stworzony przy użyciu technologii SI. W teledysku Chris Lee, chińskiej gwiazdy muzyki pop, wykorzystano system uczenia maszynowego firmy Intel do nakładania wstępnie zaprojektowanych efektów specjalnych na twarz piosenkarki. Choć sztuczna inteligencja nie może zastąpić ludzkiej wyobraźni, w przyszłości będzie kluczem do zwiększania naszej kreatywności. Oprócz wykonywania bardziej przyziemnych zadań technicznych, dzięki któremu twórcy mają więcej czasu na realizację swojej wizji, SI może także inspirować do obierania nowych, dotychczas nieodkrytych kierunków.

Jednak do wykorzystania pełnego potencjału technologii SI potrzebna jest radykalna zmiana w kulturze firmy. Wdrażanie SI nie powinno być ograniczone jedynie do działu IT. Technologia powinna przeniknąć do wszystkich aspektów działalności. Pracownicy wszystkich działów powinni mieć możliwość wykorzystania sztucznej inteligencji podczas wykonywania codziennych zadań. Tak znacząca zmiana w kulturze firmy musi być wprowadzana od najwyższego szczebla organizacji. Aby to osiągnąć, należy zainwestować nie tylko w infrastrukturę techniczną, ale i w szkolenia personelu, aby mieć pewność, że wszyscy pracownicy w pełni wykorzystają potencjał SI.

Wraz z wprowadzeniem zmiany w kulturze firmy rewolucja w zakresie sztucznej inteligencji będzie wspierana przez technologię nowej generacji, taką jak procesor sieci neuronowej Intel® Nervana™ (NNP), która pozwoli na wyodrębnianie przydatnych informacji z danych za pośrednictwem uczenia maszynowego. „Technologia Intel® Nervana™ NNP zrewolucjonizuje sztuczną inteligencję w najróżniejszych branżach” – powiedział Brian Krzanich, prezes firmy Intel w artykule. „Korzystając z technologii Intel® Nervana™, firmy będą w stanie opracowywać całkowicie nowe typy zastosowań sztucznej inteligencji, które zwiększą ilość przetwarzanych danych i umożliwią klientom znalezienie dokładniejszych informacji – co doprowadzi do przekształcenia sposobu funkcjonowania poszczególnych przedsiębiorstw”.

Rewolucyjna technologia SI przekształca sposób działania firm z różnych branż, a tempo innowacji nie wykazuje oznak spowolnienia. Sztuczna inteligencja nie tylko usprawnia działalność i dostarcza cennych informacji biznesowych, ale może też całkowicie przekształcić interakcje z klientami. Technologia konwersacyjnej SI będzie stanowić element nie tylko coraz większej liczby produktów – coraz więcej urządzeń mobilnych będzie również wyposażonych w tę technologię w celu usprawnienia ich działania. Jednak do wykorzystania pełnego potencjału tej technologii potrzebna jest radykalna zmiana w kulturze i technologii.

* Inne nazwy oraz marki mogą być przedmiotem praw osób trzecich.

Informacje o produktach i wydajności

1 Wskaźnik gotowości władz do wdrożenia sztucznej inteligencji: https://www.oxfordinsights.com/government-ai-readiness-index