Efekt COVID: jak technologia Internetu rzeczy pomaga sprzedawcom detalicznym w dostosowaniu się do nowej normalności

W miarę jak sklepy otwierają się ponownie na całym świecie, muszą przygotować się na zupełnie nowe doświadczenia handlowe

Pandemia COVID-19 spowodowała bezprecedensowe zmiany w nawykach konsumenckich, całkowicie zmieniając zwyczaje zakupowe. Sklepy, banki i inne obiekty fizyczne musiały się szybko przystosować, wprowadzając różne środki, takie jak ekrany z pleksi, naklejki na podłodze do oznaczania przestrzeni dystansu społecznego oraz środki ochrony osobistej dla personelu.

„Pandemia całkowicie odmieniła doświadczenia zakupowe i zmusiła przedsiębiorstwa handlu detalicznego do szybkiej adaptacji do nowej rzeczywistości”

Technologia Internetu rzeczy, która od pewnego czasu rozwija się w świecie handlu detalicznego, już pomaga dostosować się do nowej normalności. W związku z wprowadzonymi rygorystycznymi zasadami higieny nastąpiło przejście w kierunku płatności bezdotykowych, a sprzedawcy detaliczni prawdopodobnie będą w przyszłości poszukiwać więcej bezdotykowych opcji. Nieco ponad dwa lata po otwarciu pierwszej placówki bez kasjerów Amazon Go* firma Amazon* rozpoczęła niedawno licencjonowanie swojej technologii Just Walk Out*, aby inni detaliści mogli przyjąć podejście „chwytaj i idź”1.

Coraz więcej sklepów zaczyna ponownie otwierać się po zamknięciu, ale mogą to robić tylko wtedy, gdy przestrzegają nowych przepisów określonych w rządowych wytycznych. Jedną z kluczowych kwestii jest utrzymanie dystansu społecznego poprzez ograniczenie liczby osób wpuszczanych do sklepu w danym momencie. Wiele sklepów robiło to ręcznie przez cały czas zamknięcia i po nim, z dodatkowym personelem przy drzwiach, który śledził liczbę kupujących. Może to jednak być uciążliwe, niedokładne, kosztowne i potencjalnie niesie ze sobą ryzyko zarażenia. Zastosowanie zautomatyzowanego systemu opartego na technologii Internetu rzeczy może być bezpieczniejsze i znacznie bardziej ekonomiczne.

Crosscan*, partner firmy Intel, opracował narzędzie, które może pomóc sprzedawcom detalicznym w zapewnieniu, że nie przekroczą oni określonej liczby klientów jednocześnie w każdym sklepie. Firma zajmująca się transformacją cyfrową w handlu detalicznym ma długą historię innowacyjnego podejścia do zarządzania takim handlem — w 2003 r. stworzyła ona pierwszą opartą na chmurze platformę analityczną dla handlu detalicznego. Firma, łącząc potrzeby klientów z technologią Internetu rzeczy, ma obecnie 21 000 systemów zainstalowanych w ponad 49 krajach, a ponad 800 marek i sprzedawców detalicznych polega na niej przy analizie swoich danych.

Narzędzie Occupancy Level Management in Real Time firmy Crosscan wykorzystuje czujnik Internetu rzeczy do liczenia osób wchodzących i wychodzących ze sklepu, zapewniając jednocześnie zgodność z RODO. Sprzedawcy detaliczni mogą wprowadzić do systemu maksymalną liczbę osób. Gdy limit ten zostanie osiągnięty, narzędzie uruchomi działanie, takie jak powiadomienie na smartfonie lub komunikat na ekranie wyświetlacza informujący klienta o konieczności oczekiwania na wejście do sklepu. Nowego narzędzia można używać jako samodzielnego rozwiązania; a obecni klienci, którzy już mają czujnik Crosscan 3D, mogą po prostu dodać je jako kolejny element.

„Nasze narzędzie Occupancy Level Management in Real Time pomaga sprzedawcom detalicznym w łatwym wdrażaniu nowych koncepcji bezpieczeństwa oraz pozwala klientom i pracownikom czuć się bezpiecznie podczas zakupów” — powiedział Thorsten Cramer, dyrektor generalny Crosscan. „Zebrane dane o liczbie osób są również dostępne online na platformie Internetu rzeczy Cross Connect, co umożliwia dodatkowe analizy sprzedaży detalicznej. Narzędzie Occupancy Level Management in Real Time zyskało na znaczeniu ze względu na obecną sytuację, ale śledzenie ruchu klientów za pomocą czujników 3D będzie w przyszłości coraz ważniejsze”.

Ostermann*, niemiecki detaliczny sprzedawca mebli, od kilku lat współpracuje z firmą Crosscan, wykorzystując technologię do analizy sprzedaży detalicznej. Od początku pandemii firma Ostermann rozszerzyła system w swoich sklepach o narzędzie Occupancy Level Management in Real Time. Do innych głównych klientów Crosscan należą firmy Vodafone* i Deutsche Telekom*, które korzystają z platformy Crosscan do kontroli tysięcy swoich sklepów.

Pandemia całkowicie odmieniła doświadczenia zakupowe i zmusiła przedsiębiorstwa handlu detalicznego do szybkiej adaptacji do nowej rzeczywistości. Technologia Internetu rzeczy była już kluczowym trendem w świecie sprzed pandemii, ale masowe zakłócenia nią spowodowane prawdopodobnie jeszcze bardziej przyspieszą przyjęcie tej technologii. Czujniki Internetu rzeczy umożliwiają sprzedawcom detalicznym automatyzację procesów, takich jak kontrola obłożenia, które pomagają zapewnić bezpieczeństwo zarówno pracownikom, jak i kupującym. Ponieważ jest mało prawdopodobne, że COVID-19 zniknie na jakiś czas, firmy detaliczne muszą nadal badać sposoby bezpiecznego działania w miarę rozwoju sytuacji.

*Inne nazwy oraz marki mogą być przedmiotem praw ich właścicieli