Wyjaśnianie świata rzeczywistości wirtualnej

Różnice między rzeczywistością wirtualną, rozszerzoną i mieszaną oraz jak przygotować się na nową rzeczywistość.

Uzyskaj informacje o tym środowisku oraz wymaganiach, jakie musi spełniać system komputerowy, aby sprostać potrzebom nowych immersyjnych rozwiązań1.

Granica między światem wirtualnym a światem rzeczywistym nadal się zaciera, przez co mamy dostęp do zapierających dech w piersiach doświadczeń, które jeszcze niedawno istniały jedynie w wyobraźni pisarzy science-fiction.

Na nadejście rewolucji związanej z wirtualną rzeczywistością trzeba było czekać wiele lat. Doczekaliśmy się jednak momentu, kiedy stanowi ona sposób na generowanie realistycznych obrazów, dźwięków i innych doznań, które przenoszą nas do spektakularnego świata wyobraźni. Rzeczywistość rozszerzona (AR), która dodaje wirtualnego zabarwienia w rzeczywistym środowisku, również przyciąga uwagę, a obydwie technologie będą niewątpliwie miały duże znaczenie w nadchodzącej przyszłości. Dzięki rzeczywistości mieszanej (MR) możesz grać w wirtualną grę wideo, chwycić butelkę wody w rzeczywistym świecie i wczuć się w wyobrażoną postać z gry z trzymaną butelką. Wyobraźnia i rzeczywistość jeszcze nigdy nie przenikały się w taki sposób.

Wiele zmian zachodzi tak szybko, że różnice między VR, AR i MR mogą wydawać się na początku nieco zagadkowe. Każda z tych fascynujących technologii jest dostępna prawie dla każdego, lecz zanim wydasz ciężko zarobione pieniądze na najnowszy wyświetlacz nagłowny, sprawdź, co będzie Ci potrzebne, aby rozpocząć niezwykła przygodę z VR, AR lub MR.

Historia i przyszłość wirtualnej rzeczywistości
Próby uchwycenia wirtualnej rzeczywistości sięgają znacznie wcześniejszego okresu niż pięć ostatnich lat. W latach 50. popularne były zabawki, przez które można było patrzeć, a zamknięte symulatory lotów pojawiły się w latach 60., jednak idea VR pojawiła się jeszcze wcześniej.

Jeszcze w latach 30. pisarze science-fiction, wynalazcy i majsterkowicze marzyli o środowisku, w którym można uciec od rzeczywistości za pomocą sztuki i maszyn. Kwestie związane z rzeczywistością wirtualną w zestawieniu z rzeczywistością rozszerzoną i mieszaną rozważaliśmy na długo zanim dysponowaliśmy technologią, która je urzeczywistniła.

Technologia dogoniła fikcję, a badacze rynku przewidują szybki wzrost sektora VR.

VR i AR urzeczywistniają MR
Zacznijmy od zdefiniowania terminologii. Określenie „wirtualna rzeczywistość" może być używane jako szersze pojęcie opisujące inne podobne technologie, jednak różniące się od faktycznego zastosowania wirtualnej rzeczywistości. Czym jednak różni się rzeczywistość rozszerzona od rzeczywistości mieszanej? Oto kilka szczegółów:

Rzeczywistość wirtualną
VR jest najpowszechniej znaną spośród tych technologii. Zapewnia w pełni realistyczne doznania, które oszukują zmysły i każą myśleć, że znajdujemy się w innym otoczeniu lub w świecie innym niż rzeczywisty. Wyświetlacz nagłowny lub gogle przeniosą Cię do świata obrazów i dźwięków wygenerowanych przez komputer, w którym możesz przestawiać przedmioty i poruszać się wokół za pomocą dotykowych kontrolerów w przypadku podłączenia do konsoli lub komputera stacjonarnego.

Rzeczywistość rozszerzona
AR nakłada informacje cyfrowe na elementy rzeczywistego świata. Jednym z najlepiej znanych przykładów tego rozwiązania jest gra Pokémon GO*. W rzeczywistości rozszerzonej rzeczywisty świat pozostaje kluczowym elementem, jednak zostaje wzmocniony cyfrowymi szczegółami, nakładającymi nowe warstwy percepcji i uzupełniającymi rzeczywistość lub otoczenie.

Rzeczywistość mieszana
MR łączy prawdziwy świat z elementami cyfrowymi. W rzeczywistości mieszanej wchodzimy w interakcje z przedmiotami rzeczywistymi i wirtualnymi, i możemy nimi manipulować, wykorzystując do tego technologie sensoryczne i wizualne następnej generacji. Rzeczywistość mieszana umożliwia postrzeganie siebie i zanurzenie się w otaczającym świecie, nawet jeżeli wchodzimy w interakcję z wirtualnym otoczeniem przy użyciu własnych rąk — a wszystko to bez zdejmowania gogli. Dzięki niej możemy tkwić jedną nogą (lub ręką) w rzeczywistym świecie, natomiast drugą wchodzić w wyobrażone miejsce, przełamując podstawowe koncepcje świata rzeczywistego i wyobraźni oraz zyskując doznania, które mogą zmienić sposób gry i codziennej pracy.

Korzystanie z technologii wirtualnej rzeczywistości
Zastosowania wirtualnej rzeczywistości, rzeczywistości rozszerzonej i rzeczywistości mieszanej stale się poszerzają, od gier po filmy czy medycynę.

  • Opieka zdrowotna — W szkoleniach, np. symulacjach chirurgicznych
  • Film i telewizja — W filmach i spektaklach w celu zapewnienia wyjątkowych doznań
  • Wirtualna podróż — Podczas wirtualnego zwiedzania muzeum sztuki lub innej planety — bez wychodzenia z domu
  • Sporty profesjonalne — W programach treningowych takich jak STRIVR dla sportowców zawodowych i amatorów
  • Gry — W ponad 1000 gier, które już są dostępne, począwszy od strzelanek po gry strategiczne i przygodowe z odgrywaniem ról

Potrzebny sprzęt: gogle
Dostępny jest szeroki wybór gogli różniących się poziomem wydajności i ceną. Podstawowe narzędzie, takie jak Google Cardboard*, wykorzystuje telefon komórkowy jako ekran, natomiast urządzenia wymagające komputera stacjonarnego, takie jak HTC Vive* lub Oculus Rift*, oferują efekt imersji i zapewniają środowisko VR najwyższej klasy. Firma Microsoft zapowiedziała ostatnio platformę rzeczywistości mieszanej w systemie Windows* 10 współdziałającą pierwotnie z goglami marek Acer, Asus, Dell, HP, Lenovo i Samsung pozwalającymi osiągnąć pełną imersję.

Niektóre gogle AR są obecnie dostępne na rynku, więcej natomiast jest zapowiedzi pojawienia się ich w przyszłości. Gogle Microsoft Hololens*, Google Glass* i Meta 2* są tego doskonałym przykładem.

Każdy wyświetlacz nagłowny podłączony do komputera stacjonarnego będzie miał inne wymogi systemowe, jeżeli zatem kupujesz nowe gogle VR, sprawdź u sprzedawcy zalecane i minimalne wymagania systemowe.

Potrzebny sprzęt: komputery
Jeżeli szukasz nowego komputera i interesuje Cię technologia VR, potrzebujesz sprzętu, który obsłuży duże obciążenia. W przypadku laptopów lub komputerów stacjonarnych wysokiej klasy na potrzeby wirtualnej rzeczywistości (i innych zaawansowanych zadań, takich jak gry lub edycja filmów), procesor, procesor graficzny i pamięć stanowią najbardziej kluczowe komponenty.

Bez tych wysokowydajnych komponentów pracujących w sposób zsynchronizowany Twoje doznania mogą być dość przeciętne. Potężny system zapewni dobrą zabawę podczas nachylania się, stawania lub chodzenia. Technologia VR działająca z opóźnieniem uniemożliwia oczekiwane reakcje wirtualnego świata, co może być więcej niż rozczarowujące, zwiększa bowiem ryzyko choroby lokomocyjnej.

Wysokiej klasy procesor wspomaga śledzenie położenia i kontroluje wirtualny i imersyjny charakter wirtualnego otoczenia, umożliwiając głębsze doznania w otoczeniu charakteryzującym się większym realizmem. Jeżeli szukasz wspaniałych wrażeń, jakie oferuje technologia VR, rozważ zakup procesor Intel®​​​ Core™ i7 najnowszej generacji.

Polecamy osobny procesor graficzny (GPU), który jest wręcz wymagany w przypadku Oculus Rift*, HTC Vive* i Windows Mixed Reality Ultra*. Procesor graficzny jest odpowiedzialny za renderowanie imersyjnych obrazów w wysokiej rozdzielczości, co jest niezbędne w przypadku VR. Firmy Oculus, HTCMicrosoft oferują narzędzia do profilowania, które można pobrać ze strony internetowej producentów i uruchomić na komputerze w celu sprawdzenia, czy spełnia minimalne wymagania do obsługi oferowanych przez nich gogli VR.

Wybierz swoje doznania
Nowe technologie i produkty VR i AR wciąż pojawiają się na rynku, oferując powszechny dostęp do nowych doznań. Rzeczywistość wirtualna, rozszerzona lub mieszana — wybór nowej rzeczywistości zależy od Ciebie. Przygotuj się na wypróbowanie nowego sprzętu i otwórz wyobraźnię na lepsze doznania.

Najważniejsze zwroty z obszaru VR, które warto znać
Oto tabela zawierająca więcej zwrotów i definicji z obszaru VR.

Zwrot

Opis

Dlaczego to ważne

Liczba klatek na sekundę

Częstotliwość, z jaką system może wyświetlać kolejne obrazy lub klatki

Bez wysokiej i stałej liczby klatek na sekundę (większej niż 60) ruch nie zostanie wyświetlony prawidłowo, a użytkownik może nawet poczuć się źle.

Pole widzenia

Kąt postrzegania otoczenia

Jeżeli pole widzenia jest zbyt wąskie, użytkownik może obracać głowę w nienaturalny sposób.

Stopnie swobody

Liczba kierunków, w których przedmiot może się poruszać lub obracać. Sześć stopni swobody to pochylenie, przechylenie, odchylenie, w lewo i w prawo, w przód i w tył, w górę i w dół.

Większa liczba stopni swobody umożliwia bardziej naturalne poruszanie się w rzeczywistości wirtualnej.

Opóźnienia

Czas potrzeby na reakcję/odpowiedź systemu na ruchy lub polecenia

Opóźnienia mają kluczowe znaczenie w przypadku obecności w wirtualnej rzeczywistości — jeżeli system nie odpowiada natychmiast, doznania nie są realistyczne.

Doświadcz korzyści płynących z pracy z urządzeniami z procesorami Intel

Komputery stacjonarne

Komputery stacjonarne wyposażone w procesory Intel® są dostępne w wielu różnych konstrukcjach spełniających wszystkie potrzeby, od kieszonkowych urządzeń po wydajne komputery w obudowie typu tower. Najnowsze komputery stacjonarne obsługują przechowywanie, tworzenie i udostępnianie najbardziej wymagającej zawartości.

Więcej informacji

Laptopy

Laptopy z nowymi procesorami Intel® Core™ oferują funkcje tabletu. Spełniają zapotrzebowanie na moc i szybkość działania, aby zapewnić produktywność, kreatywność i rozrywkę na wyższym poziomie.

Więcej informacji

Informacje o produktach i wydajności

1

Cechy i zalety technologii Intel® zależą od konfiguracji systemu i mogą wymagać obsługującego je sprzętu, oprogramowania lub aktywacji usług. Wydajność może różnić się od podanej w zależności od konfiguracji systemu. Żaden produkt ani komponent nie jest w stanie zapewnić całkowitego bezpieczeństwa. Więcej informacji można uzyskać od sprzedawcy lub producenta systemu albo na stronie https://www.intel.pl.